De Duitse autofabrikant Porsche heeft een belang genomen in iMaker, een Chinese start-up die gespecialiseerd is in de ontwikkeling van virtuele influencers en digitale ecosystemen. Dat heeft Porsche, onderdeel van de groep Volkswagen, aangekondigd.
De Duitse groep maakte voor de instap in iMaker gebruik van zijn investeringsplatform Porsche Ventures. Over de omvang van de investering in het Chinese bedrijf werden geen details verstrekt.
Investeringsplatform
In Azië genieten virtuele influencers – computergegenereerde geanimeerde karakters en avatars met realistische gezichtsuitdrukkingen en lichaamsbewegingen – een bijzonder grote populariteit. De technologie wordt er gebruikt om interesse te wekken in live evenementen, maar kan ook worden teruggevonden op sociale mediaplatformen en in strategieën voor bedrijfscommunicatie.
Waarnemers merken op dat vele westerse autofabrikanten moeite ondervinden om op de digitale eisen van de Chinese consumenten in te gaan. Porsche zegt de investering in iMaker te beschouwen als een manier om de aandacht van de volgende generatie autobezitters te trekken.
“Deze klanten verwachten dat er bij hun voertuigen ook een gepersonaliseerde, digitale dienstenportfolio wordt geleverd”, voert de Duitse constructeur aan.
De twee bedrijven hebben al sinds vorig jaar een samenwerking. Porsche benadrukte ook in de toekomst met iMaker te zullen samenwerken voor de ontwikkeling van digitale toepassingen en ecosystemen in zijn wagens. Bedoeling daarbij is om voor de bestuurders een optimale digitale ervaring te creëren.
Jens Puttfarcken, topman van Porsche China, benadrukt in een commentaar op de investering dat de Duitse sportwagenfabrikant altijd al een drijvende kracht is geweest achter verandering en innovatie. “Ook bij de intrede van de autosector in het digitale tijdperk wil Porsche daarbij in de industrie een voorloper blijven”, merkt hij op.
“De investering in iMaker vormt voor Porsche een belangrijke stap in de implementering van een digitale strategie”, merkt Puttfarcken nog op. Porsche Ventures beschikt over een jaarlijks investeringspakket van 150 miljoen euro.
Aanvullende functies
“Naarmate auto’s steeds meer door software gestuurd zullen worden, zullen consumenten waarschijnlijk ook verbeterde digitale ervaringen en software-upgrades over-the-air eisen, waardoor aanvullende functies voor personalisering en entertainment aan het beschikbare aanbod kunnen worden toegevoegd”, merken de experts op.
Er kan hier volgens hen een duidelijke parallel worden getrokken met de ervaringen die de consumenten in de smartphone-ecosystemen krijgen aangeboden.
Inmiddels zijn bij het moederconcern van Porsche alle varianten van het model Volkswagen ID uitgerust met een systeem dat het mogelijk maakt om met mobiele gegevensoverdracht software-updates te ontvangen.
In de toekomst wil Volkswagen zijn klanten ongeveer elke drie maanden gratis software aanbieden om de wagens up-to-date te houden en de klantervaring te verbeteren.
De technologie vormt voor de autofabrikanten tevens een potentiële belangrijke inkomstenbron. Eerder dit jaar had Klaus Zellmer, verkoopdirecteur van Volkswagen, al aangegeven dat deze upgrades honderden miljoenen euro inkomsten zouden kunnen opleveren.
(jvdh)