Autobouwer Audi voert in thuisland Duitsland een forse personeelsinkrimping door. De ingreep maakt deel uit van een kostenbesparingsplan, zo heeft Audi dinsdag bekendgemaakt.
Er zullen 9.500 banen verdwijnen tegen 2025. Van naakte onslagen is er niet meteen sprake. Audi rekent op natuurlijk verloop, en er komt een aanbod van vervroegd pensioen. De overige werknemers in de twee Duitse Audi-fabrieken (Ingolstadt en Neckarsulm) krijgen een werkzekerheidsgarantie van tien jaar – tot eind 2029. Nu werken er daar circa 61.000 mensen.
Toekomstplan
Het jobverlies is bruto. Want Audi verwacht de komende jaren ook 2.000 nieuwe ‘experten-posities’ te crëeren, vooral in gebieden als elektrische mobiliteit en digitalisering.
De besparingen hebben als doel de kosten met 6 miljard euro op jaarbasis te verlagen tegen 2029. De directie en de vakbonden onderhandelen al langer over een toekomstplan, dat de naam Audi.Zukunft krijgt, voor het bedrijf in Duitsland.
Dieselgate
Sinds het sjoemeldieselschandaal dat in 2015 uitbrak binnen het Volkswagen-concern, waar Audi deel van uitmaakt, heeft het luxemerk met de vier ringen het niet onder de markt.
Het werd ook voorbijgestoken door de concurrenten Daimler en BMW. En tijdens de eerste drie kwartalen van dit jaar vielen omzet en bedrijfswinst terug, terwijl die bij de andere grote VW-merken – VW, Seat en Skoda – wel verbeterden.
Recent raakte bekend dat de huidige CEO, de Nederlander Bram Schot, het bedrijf verlaat.
Audi heeft ook een fabriek in Brussel. Het plan geen gevolgen voor Audi Brussels, zegt de woordvoerder van de Brusselse autofabriek.