Geen iconisch Audi-logo meer voor EV-serie die in China ontwikkeld wordt?

Geen iconisch Audi-logo meer voor EV-serie die in China ontwikkeld wordt?
Audi Brussels – Eric Lalmand/BELGA MAG/AFP via Getty Images

Audi’s nieuwe serie elektrische auto’s die in China wordt ontwikkeld voor de Chinese markt, zal niet het iconische logo met de vier ringen dragen, aldus twee mensen met directe kennis van de plannen. De beslissing is naar verluidt het gevolg van “merkimago-overwegingen” en weerspiegelt het gebruik van auto-architectuur die samen met de Chinese partner SAIC is ontwikkeld.

De nieuwe serie zal naar verwachting in november worden onthuld, wanneer Audi ook zijn “merkverhaal” zal toelichten. Op dat moment zal ook een conceptauto voor de serie debuteren. De bronnen wilden niet worden geïdentificeerd omdat de automaker de plannen niet openbaar heeft gemaakt.

Audi’s Chinese EV-strategie

Audi en SAIC, een oude VW-partner, zeiden in mei dat ze samen een platform voor EV’s voor de Chinese markt zouden ontwikkelen. Door auto’s specifiek voor China te ontwikkelen, kunnen buitenlandse autofabrikanten zoals Audi grip krijgen op de nieuwste functies in EV’s en de Chinese smaak, terwijl ze zich toch kunnen richten op een enorme klantengroep. Automakers zoals Audi zouden waarschijnlijk verder onderzoek doen voordat ze deze modellen aanpassen voor andere markten, zegt Yale Zhang, managing director bij het in Shanghai gevestigde adviesbureau Automotive Foresight.

Audi verkocht in de eerste zes maanden van 2024 minder dan 10.000 EV’s in China, terwijl de Chinese premium EV-merken Nio en Zeekr er elk acht keer meer verkochten. De glansloze verkoop heeft Audi ertoe aangezet om zijn strategie in het land te herzien.

Audi’s nieuwe EV-serie details

Audi’s nieuwe EV-serie zal gebruik maken van een CATL-batterij en een geavanceerd rijassistentiesysteem (ADAS) van de Chinese technische startup Momenta, volgens twee mensen met directe kennis van de plannen. De elektrische architectuur van SAIC’s EV-merk IM Motors zal ook worden gebruikt in de “Purple” serie.

De stap maakt deel uit van Audi’s inspanningen om de Chinese expertise op het gebied van elektrische voertuigen aan te boren. VW probeert hetzelfde te doen en sloot dit jaar een overeenkomst met Xpeng waardoor alle lokaal geproduceerde EV’s van het VW-merk gebruik zullen maken van architectuur die samen met het Chinese bedrijf is ontwikkeld.

Audi’s toekomst in China

Audi’s EV’s die momenteel in China worden verkocht, zullen het logo met de vier in elkaar grijpende ringen blijven dragen. Dit zijn onder andere de Q4 e-tron gemaakt met joint venture partner FAW, de Q5 e-tron SUV gemaakt met SAIC, en de aankomende Q6 e-tron gemaakt met FAW. De Q6 e-tron is Audi’s eerste auto die gebruik maakt van VW’s geavanceerde elektrische premium platform (PPE) en zal gebruik maken van een ADAS dat wordt geleverd door Huawei.

Hoewel Audi’s nieuwe EV-serie misschien niet het kenmerkende logo met vier ringen heeft, betekent het een belangrijke stap voorwaarts in de inspanningen van de automaker om voet aan de grond te krijgen in China’s snelgroeiende EV-markt.

Key takeaways

• Audi’s nieuwe serie elektrische voertuigen voor de Chinese markt zal niet worden voorzien van het iconische vierringenlogo van het bedrijf.
• De beslissing is naar verluidt het gevolg van “merkimago-overwegingen” en weerspiegelt het gebruik van auto-architectuur die samen met de Chinese partner SAIC is ontwikkeld.
• De nieuwe serie, die intern de codenaam “Purple” draagt, wordt naar verwachting in november onthuld.

Wil je toegang tot alle artikelen, abonneer je dan hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00