Audi bouwt voortaan alleen maar grote auto’s: einde wenkt voor de kleine A1, redder van de autofabriek in Vorst

De Duitse autobouwer Audi bevestigt het einde van de compacte stadswagen A1. De geschiedenis van dat kleine model is innig verbonden met de autofabriek Audi Brussels. Het was dankzij de A1 dat de autofabriek, die vroeger VW Vorst heette, een sluiting kon afwenden.

Moedergroep Volkswagen snoeide in 2006 zowat 4.000 jobs weg in Vorst. Het einde van de fabriek leek toen onafwendbaar, tot VW met een oplossing kwam door Vorst aan dochterbedrijf Audi toe te wijzen. De fors afgeslankte vestiging mocht als enige in Europa een nagelnieuw model, de kleine wagen A1, assembleren, en kreeg als nieuwe naam Audi Brussels.

Velen hadden twijfels bij de kleine nieuwkomer. Want Audi, was dat niet een merk voor grote wagens? Toch werd de eerste generatie “een fantastisch succes”, zo verklaarde de Audi-top nog in 2012. Het premiummerk slaagde erin een nieuw publiek aan te boren, dat anders misschien met een Mini of een Fiat 500 zou gaan rijden.

De huidige tweede generatie werd echter veel minder een voltreffer. Dat is intussen geen zorg meer voor de fabriek in Vorst, want in 2018 verhuisde de productie van de A1 naar Spanje. Audi Brussels kreeg een nieuw model, de elektrische SUV e-tron, toegewezen en heeft ook voor de verdere toekomst productiegaranties gekregen.

Einde A1 én Q2

Sinds vorig jaar laat Audi-CEO Markus Duesmann uitschijnen dat de A1 geen derde generatie meer krijgt en ophoudt te bestaan. In een interview met het Duitse Handelsblatt bevestigt hij dat nu. Meer nog: niet alleen de A1, ook de compacte SUV Q2, die pas in 2016 gelanceerd wordt, wordt geschrapt uit het gamma. Dat is de tegenhanger van de X2 bij BMW. Zelfs de Q2 is voor Audi blijkbaar te klein als instapmodel.

Audi Q2 – Isopix

Het betekent dat Audi voluit de kaart van grote wagens gaat trekken, en de zijsprong naar kleinere modellen weer helemaal teniet doet. Dat heeft twee grote redenen, zo geeft Duesmann aan. Elektrische versies van kleinere modellen zouden voor de autobouwer financieel minder interessant zijn. Daartegenover staat dat de grotere modellen net wel mooie winstmarges kunnen opleveren, en door de coronapandemie aan populariteit lijken te winnen, omdat meer autokopers op zoek zijn comfort en luxe.

(mah)

Meer
Auto
Gocar.be - Robin Van den Bogaert
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Meer Auto