Key takeaways
- Aston Martin heeft zijn prognose voor het groothandelsvolume voor 2025 verlaagd door de uitdagingen in het industriële landschap.
- Het bedrijf heeft de prognose voor een positieve vrije kasstroom in de tweede helft van 2025 ingetrokken en herziet de toekomstige kosten en kapitaaluitgaven.
- Amerikaanse tarieven op geïmporteerde auto’s en een quotamechanisme voor auto’s van Britse makelij die op de Amerikaanse markt komen, zorgen voor onzekerheid over de financiële prestaties van Aston Martin.
Aston Martin, de Britse fabrikant van luxe auto’s die bekend staat om zijn aanwezigheid in James Bond-films en zijn geschiedenis van financiële volatiliteit, zag zijn aandelenkoers maandag dalen. De daling volgt op een nieuwe winstwaarschuwing van het bedrijf, dat de schuld geeft aan een moeilijk industrieel landschap en onzekerheden rond invoerrechten.
Uitdagingen in het verschiet
De autofabrikant heeft zijn prognose voor het totale groothandelsvolume voor 2025 verlaagd en verwacht een daling van “midden tot hoge enkele cijfers” ten opzichte van de 6.030 verkochte eenheden in het voorgaande jaar. Aston Martin trok ook zijn eerdere prognose van een positieve vrije kasstroom in de tweede helft van 2025 in en kondigde een onmiddellijke herziening aan van toekomstige plannen voor kosten en kapitaaluitgaven.
Analisten hadden eerder een verlies voor rente en belasting (EBIT) van 110 miljoen pond (126,5 miljoen euro) voor het bedrijf geraamd. In een verklaring erkende Aston Martin de “uitdagende” wereldwijde macro-economische omgeving waar de industrie mee te maken heeft. Dit omvat de economische impact van de Amerikaanse invoerrechten en de implementatie van een quotamechanisme voor de invoer van auto’s, evenals wijzigingen in het Chinese belastingregime voor luxe auto’s en mogelijke verstoringen in de toeleveringsketen.
Aandelen dalen
Maandag om 15.34 uur Belgische tijd stonden de aandelen van Aston Martin ongeveer 7,13 procent lager.
Het opleggen van tarieven door de Amerikaanse president Donald Trump op goederen die vanuit verschillende landen in de Verenigde Staten worden geïmporteerd, heeft dit jaar een grote impact gehad op de wereldeconomie. De autosector, die afhankelijk is van wereldwijd geïntegreerde toeleveringsketens en productieactiviteiten in Noord-Amerika, is bijzonder kwetsbaar voor tariefverhogingen.
Tarifaire onzekerheid
Als onderdeel van een handelsovereenkomst tussen de VS en het Verenigd Koninkrijk die in mei werd gesloten, is een tarief van 10 procent vastgesteld voor maximaal 100.000 auto’s van Britse makelij die jaarlijks in de VS worden geïmporteerd. Aston Martin wees erop dat dit quotamechanisme “een extra graad van complexiteit” introduceert en het vermogen van het bedrijf beperkt om zijn financiële prestaties voor het lopende jaar en mogelijk ook na 2026 nauwkeurig te voorspellen.
Hoewel Aston Martin aangaf dat het bedrijf zich met het Witte Huis en de Britse regering blijft bezighouden met tariefkwesties, gaf het aan dat er behoefte is aan “meer proactieve steun” van Britse wetgevers. Het bedrijf riep de wetgevers op om de belangen te beschermen van fabrikanten van kleine aantallen zoals Aston Martin, die een belangrijke bijdrage leveren aan het creëren van banen en aan de toeleveringsketen van de Britse auto-industrie als geheel.
Britse regering noemt autosector een topprioriteit
Een woordvoerder van de Britse regering reageerde door te zeggen dat de autosector van het land een “echte prioriteit” was geweest in de baanbrekende handelsovereenkomst met de VS. Hij stelde dat het tarief van 10 procent een uniek voordeel is dat duizenden banen in de sector beschermt. Ook wees hij op de voortdurende inspanningen om met de industrie samen te werken om de voordelen van het quotasysteem te maximaliseren en de positie van het VK als toonaangevende bestemming voor investeringen in de autoproductie te versterken via het “Plan for Change”. (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

