Apple ziet wereldwijde verkoop iPhones tijdens eerste kwartaal met bijna 10 procent dalen

Apple is het jaar slecht begonnen als het gaat om de verkoop van iPhones. Het zag de wereldwijde verkoop daarvan met maar liefst 9,6 procent afnemen, een daling die in schril contrast staat met de algemene trend op de smartphonemarkt.

In het nieuws: De eerste drie maanden van 2024 heeft Apple 9,6 procent minder iPhones verkocht in vergelijking met dezelfde periode in 2023. Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoeker International Data Corporation. Die daling is opvallend aangezien de wereldwijde verkoop van smartphones het eerste kwartaal van 2024 met 7,8 procent is gestegen.

Chinese merken

Die stijgende algemene trend is goed nieuws voor de smartphonemarkt. Na een moeilijke periode door de inflatie en de zwakke vraag, is het al het derde kwartaal op een rij dat de cijfers groen kleuren.

  • Het rapport van IDC maakt wel melding van een machtsverschuiving. Hoewel de daling bij de grote merken het grootst is bij Apple, ging ook Samsung er licht op achteruit (-0,7%). Zij klimmen wel opnieuw over Apple naar de koppositie. Die koppositie had Apple zelf nog maar recent veroverd, maar moeten ze nu dus alweer afstaan.
  • Grote winnaars zijn de Chinese merken Xiaomi (+33,8%) en Transsion (+84,9%). Dat laatste bedrijf is een relatieve nieuwkomer. Met merken als Itel, Tecno en Infinix is Transsion bij ons grotendeels onbekend. Het merk dankt zijn goede cijfers grotendeels aan Afrika, waar het marktleider is. Daarnaast wordt het ook steeds populairder in Zuid-Azië.

Andere focus?

De dalende verkoop van iPhones is belangrijk nieuws voor Apple. Deze toestellen blijven namelijk verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van hun omzet. In het laatste kwartaal van 2023 ging het om bijna 70 miljard dollar (65 miljard euro). Op de tweede plaats volgden diensten, op ruime afstand met een omzet van 23,1 miljard dollar (21,5 miljard euro).

  • Om die afhankelijkheid van de verkoop van iPhones minder groot te maken is Apple al enige tijd op zoek naar “the next big thing“. De recent gelanceerde Apple Vision Pro past binnen die zoektocht, net als de plannen voor een persoonlijke thuisrobot.