‘Apple praat met potentiële Chinese leveranciers over elektrische wagen’

In de Verenigde staten is voor de ontwikkeling van elektrische wagens een budget van 174 miljard dollar voorzien. – Gerard Bottino/Zuma Press

Het Amerikaanse technologiebedrijf Apple is met de Chinese bedrijven Contemporary Amperex Technology (Catl) en Byd Company gesprekken opgestart over de ontwikkeling van een elektrische wagen. Daarbij zou gekeken worden in welke mate de Chinese bedrijven aan de ontwikkeling van batterijen voor elektrische voertuigen van Apple zouden kunnen bijdragen. Dat hebben een aantal waarnemers tegenover het persbureau Reuters bevestigd.

‘De bronnen maakten wel duidelijk dat de gesprekken zich in een bijzonder vroeg stadium bevinden’, werpt Reuters op. ‘Er is volgens hen ook geen enkele zekerheid dat uiteindelijk een akkoord zal worden bereikt.’

Amerikaanse fabriek

Onder meer zou Apple van potentiële leveranciers eisen dat ze in de Verenigde Staten een fabriek voor de productie van batterijen zouden bouwen. ‘Catl, dat al batterijen aan grote fabrikanten zoals Tesla levert, zou echter terughoudend zijn om in de Verenigde Staten een vestiging op te trekken’, meent Reuters.

‘Het bedrijf zou immers vrezen voor mogelijke gevolgen van de politieke spanningen tussen China en de Verenigde Staten. Daarnaast zou ook de kostenstructuur in de Verenigde Staten zwaarder wegen. Het is evenmin duidelijk of Apple al dan niet met andere batterijfabrikanten in gesprek is.’ 

Reuters meldt verder dat Apple voorstander is van het gebruik van batterijen op basis van lithium-ijzerfosfaat. ‘Die optie kan immers belangrijke kostenbesparingen opleveren’, luidt het. ‘Dit type batterijen maakt gebruik van ijzer in plaats van nikkel en kobalt, grondstoffen die veel duurder zijn.’

In december had Reuters gemeld dat Apple bezig is met zelfrijdende technologie en over drie jaar met de productie van een eigen personenwagen van start zou willen gaan. ‘Volgens een aantal bronnen zou Apple bij de ontwikkeling van zijn elektrisch voertuig beroep willen doen op zijn eigen baanbrekende batterijtechnologie zou kunnen bevatten.’

Het is volgens het persbureau niet meteen duidelijk of de gesprekken met Catl en Byd op die technologie betrekking hebben.

Amerikaanse regering

Reuters wijst erop dat de Verenigde Staten de eigen productie van elektrische voertuigen willen stimuleren. Daarbij zou geput kunnen worden uit een infrastructuurplan van 1,7 biljoen dollar dat Amerikaans president Joe Biden recent heeft gepresenteerd.

Daarbij zou een budget van 174 miljard dollar worden gereserveerd voor de verdere uitbouw van de binnenlandse markt voor elektrische voertuigen. Dat zou kunnen gebeuren met onder meer fiscale kortingen en subsidies voor batterijfabrikanten.

Recent werd bekend dat Catl plannen heeft om in de Chinese stad Shanghai een nieuwe grote fabriek voor de productie van autobatterijen te bouwen. Die investering zou het bedrijf moeten toelaten om zijn razendsnelle expansie verder te zetten en zijn leidende positie als grootste leverancier van de wereld te versterken.

Analist SNE Research wees er eerder al op dat batterijfabrikanten in China op een snellere groei zullen kunnen rekenen dan hun buitenlandse collega’s. De Chinese fabrikanten hebben immers toegang tot de grootste markt voor elektrische voertuigen ter wereld.

(am)