Apple breidt het bereik van zijn digitale App Store in de loop van dit jaar verder uit. De volgende maanden wordt de virtuele winkel van het Amerikaanse technologieconcern immers in twintig bijkomende landen toegankelijk gemaakt.
Door deze maatregel zal de App Store wereldwijd in 175 landen operationeel worden.
Nieuwe afzetmarkten
De App Store breidt onder meer zijn activiteit uit in de Balkan (Servië, Bosnië-Herzegovina, Kosovo en Montenegro), de Maghreb (Libië en Marokko), Afrika (Kameroen, Congo, Ivoorkust, Gabon, Rwanda en Zambia), Oceanië (Nauru, Tonga en Vanuatu), Afghanistan, Irak, Georgië, Myanmar en de Malediven.
Wanneer de ontwikkelaars wensen dat hun producten ook op de nieuwe markten worden aangeboden, moeten ze daarvoor wel in de gebruiksvoorwaarden een expliciete bevestiging geven.
Apple voegt eraan toe dat deze nieuwe uitbreiding aan de ontwikkelaars van apps een aanzienlijk aantal bijkomende potentiële afzetmarkten bezorgt. Deze nieuwe gebieden hebben immers een gezamenlijke bevolking van ongeveer 2,9 miljard mensen.
Het bedrijf wijst er daarbij op dat de App Store de ontwikkelaars momenteel al toegang biedt tot een half miljard bezoekers per maand. De bibliotheek van de virtuele winkel omvat meer dan twee miljoen apps. Sinds de oprichting van de App Store hebben bezoekers in de virtuele winkel al bijna 200 miljard apps gedownload.
Universeel
De eerste versie van de App Store maakte twaalf jaar geleden zijn debuut. Acht jaar geleden werd een uitbreiding naar tweeëndertig nieuwe landen. Deze nieuwe operatie is de grootste groei die sindsdien kon worden geregistreerd.
De virtuele winkel zou aan software-ontwikkelaars al ruim 143 miljard euro – de verkoop van apps en aankopen in de apps gecombineerd – hebben opgebracht.
Apple maakte verder bekend dat consumenten voortaan bij de aankoop van een app ook voor een universeel pakket kunnen kiezen. Hierdoor kan de app met één enkele aankoop op alle platformen van Apple worden gebruikt. Dat geldt ook voor de aankopen die in de apps worden gedaan.