Apple bindt deels in over commissie van 30 procent

De techgigant Apple komt Facebook een beetje ten goede. De commissie van 30 procent voor de aankoop van tickets in de app wordt voor drie maanden geschrapt, maar onder allerlei voorwaarden.

Het zit er bovenarms op tussen Apple en zo goed als de rest van de techwereld. Zowat elk bedrijf heeft zich al boos gemaakt op Apple omdat het 30 procent commissie vangt op elke aankoop die mensen in een app op iPhone of iPad doen.

De jongste in het rijtje is Facebook. Het sociale netwerk heeft een functie waarbij organisatoren van evenementen rechtstreeks via Facebook tickets kunnen verkopen. Maar u raadt het al: ook op elk ticket moet de verkoper 30 procent extra aan Apple geven. Dat betekent dat hij in principe zijn tickets in hun geheel 30 procent duurder moet maken of een hoop verlies slikken voor de tickets die via iPhone gekocht worden.

Online evenementen

Maar Apple laat die regel tijdelijk vallen. De komende drie maanden valt de commissie weg, maar alleen voor evenementen die online georganiseerd worden. Voor fysieke evenementen blijft de regel bestaan. ‘We nemen deze maatregel omdat we kleine bedrijven willen ondersteunen in deze coronatijden’, verklaart Apple aan de zakenzender CNBC. ‘Facebook heeft nu tot het einde van het jaar om in-appaankopen voor fysieke evenementen te integreren in zijn app, net als Airbnb. Wie gebruik wil maken van onze App Store, moet de regels volgen.’

Het is een heel kleine overwinning voor Facebook, maar toch is het bedrijf niet te spreken over de maatregel. Het houdt vol dat Apple schadelijk is voor kleine bedrijven tijdens deze pandemie. ‘Gamestudio’s zullen hier bijvoorbeeld onder lijden bij de organisatie van een betaald en fysiek evenement’, klinkt het. Apple reageert dat corona de gamestudio’s niet geraakt heeft, waardoor ze dus geen moeite zullen hebben om die 30 procent extra te betalen. Vanaf 1 januari betaalt iedereen weer commissie.

Fortnite

Maar Facebook is dus niet de enige die tegen Apple in het getouw komt. Het begon in augustus met ‘Fortnite’-maker Epic Games die de commissie probeerde te omzeilen door zijn eigen betalingssysteem op te zetten. Toen Apple daarachter kwam, gooide het ‘Fortnite’ uit zijn App Store. De twee zijn nog steeds verwikkeld in een juridische strijd.

En donderdag verenigden onder andere Epic, Spotify en Tinder zich in de Coalition for App Fairness. Ze willen samen lobbyen om de markt te reguleren tegen ‘oneerlijke, onredelijke of discriminerende commissies.’ De naam van Apple wordt niet genoemd, maar het is wel duidelijk waar de groep zich op richt.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.