Antwerps havenbedrijf wil oude Opel-site omvormen tot hotspot voor circulaire economie

Port of Antwerp zoekt concessiehouders voor de voormalige site van General Motors in het havengebied. Onder de nieuwe naam NextGen District wil de haven spelers aantrekken uit de circulaire proces- en maakindustrie.

De voormalige Opel-site aan het Churchilldok in de Antwerpse haven, een terrein van 88 hectare of 110 voetbalvelden, wordt omgevormd tot een nieuwe hotspot voor circulaire economie: NextGen District. Met een nieuwe marktbevraging zoekt Port of Antwerp spelers die de site verder willen invullen om bij te dragen aan de transitie naar een klimaatneutrale samenleving.

‘Daarbij worden ook kansen gegeven aan zowel grote spelers als aan startups’, klinkt het. Op de industriële site moeten ‘end-of-life-producten’ een tweede of derde leven krijgen, circulaire koolstofoplossingen onderzocht worden of experimenten met hernieuwbare energie plaatsvinden. Kandidaten voor een plek op de site zullen beoordeeld worden op de toekomstgerichtheid van hun project.

‘We beogen met het NextGen District tal van nieuwe jobs die verder zullen bijdragen aan de duurzame groei van onze haven’, zegt havenschepen Annick De Ridder. ‘Voor ons is het essentieel dat nieuwe concessionarissen onze toekomst- en duurzaamheidsambitie delen én bekrachtigen. Dat zal bijdragen aan de versterking, synergie en diversificatie van het havenplatform.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.