De Amerikaanse producent van Tesla pakte een tijdje geleden uit met “passenger play”. Dankzij die nieuwe functie kunnen passagiers in een Tesla-wagen spelletjes spelen op het centrale scherm. Vraag is natuurlijk of de bestuurders daar ook geen gebruik van maken. De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) start een onderzoek.
De functie “passenger play” van Tesla heeft al voor de nodige ophef gezorgd. Een tijdlang kon die functie enkel gebruikt worden wanneer de auto stilstaat. Maar de New York Times merkte eerder deze maand op dat een update die beperking heeft opgeheven. Daardoor kunnen er ook spelletjes gespeeld worden wanneer de auto in beweging is. Bedoeling is dat de passagiers gebruikmaken van de functie, maar de kans is meer dan reëel dat ook bestuurders spelletjes spelen op het scherm terwijl ze aan het rijden zijn.
580.000 voertuigen
De NHTSA is nu een onderzoek gestart naar die functie. De regulator zei woensdag dat het een formeel veiligheidsonderzoek heeft geopend naar 580.000 Tesla-voertuigen die sinds 2017 zijn verkocht. Het gaat daarbij over de Tesla Model 3, S, X, en Y. “Passenger play kan bestuurders afleiden en dus het risico op een ongeluk vergroten”, staat er in een document van de NHTSA.
In het document lezen we ook dat de toezichthouder de bevestiging heeft gekregen dat passenger play al sinds december 2020 gebruikt kan worden als de wagen aan het rijden is. NHTSA voegt eraan toe dat het “aspecten van de functie zou evalueren, waaronder de gebruiksfrequentie en -scenario’s.”
Alvorens iemand een spel kan spelen op het scherm, waarschuwt het voertuig dat de functie enkel beschikbaar is voor passagiers. Al kan de bestuurder dit simpelweg omzeilen door zich voor te doen als een passagier. Een simpele druk op een knop is voldoende.
Verkeersdoden
De regulator merkte in december op dat afgeleid rijden verantwoordelijk is voor een aanzienlijk aantal verkeersdoden in de VS – wel 3.142 doden in 2019 alleen al. Critici hebben gezegd dat de officiële cijfers het probleem onderschatten omdat niet alle bestuurders die betrokken zijn bij ongevallen achteraf toegeven dat ze afgeleid waren.
De NHTSA heeft in 2013 al richtlijnen uitgevaardigd om autoproducenten aan te moedigen om bij het ontwerpen en invoeren van “infotainment”-apparatuur in voertuigen rekening te houden met de veiligheid van de bestuurder. “We bevelen aan dat apparaten aan boord van voertuigen zo worden ontworpen dat ze niet door de bestuurder kunnen worden gebruikt om afleidende secundaire taken uit te voeren tijdens het rijden”, aldus de toezichthouder.