De journalistiek heeft dankzij de coronacrisis te maken met een serieuze financiële kater. Ondanks het feit dat mensen vorig jaar nog nooit zo veel nood hadden aan nieuws, zakte het aantal advertenties voor nieuwsmedia. De Amerikaanse media moet dit jaar ook nog afrekenen met een identiteitscrisis: hun geliefkoosde onderwerp Donald Trump is bijna volledig uit de schijnwerpers verdwenen. En dat voelen de kranten, die hun businessmodel deels rond de controversiële ex-president hadden gebouwd, in hun portemonnee.
Van alle bizarre voorspellingen die Trump ooit maakte als president, zoals de grensmuur die Mexico zou bekostigen of dat hij de verkiezingen van 2020 makkelijk zou winnen, is er toch eentje uitgekomen. Trump zei in 2017 dat de cijfers van de Amerikaanse media ‘in een zwart gat’ zouden vallen zonder hem. Het lijkt erop dat Trump gelijk krijgt. Sinds Joe Biden geïnaugureerd werd, staan de cijfers van de Amerikaanse kranten op een laag pitje.
De Amerikaanse kranten bloeden massaal lezers na de chaotische regeerperiode van Trump. Januari was de laatste maand van het ambtstermijn van Trump en ook direct een recordmaand voor de kranten. Dat komt omdat miljoenen mensen begin januari naar de nieuwssites zwermden om het laatste nieuws over de bestorming van Capitol Hill te krijgen. Ook het verhaal van de pandemie begint sinds februari merkbaar af te koelen nu de vaccinatie in de VS stevig op gang komt en binnenkort het normale leven zal terug brengen.
Het einde van de ‘Trump-bump’
The Washington Post verloor tussen januari en het einde van februari maar liefst 26 procent van haar verkeer. In totaal werd er in februari ook 7 procent minder geklikt op ‘The Post’ dan vorig jaar. The New York Times verloor maar liefst 17 procent van haar verkeer in januari vergeleken met het jaar daarvoor. Ook in februari zag de New Yorkse krant haar verkeer zakken met 16 procent. The New York Times kon in 2020 haar abonnees van 3 miljoen naar 7,5 miljoen optrekken, dankzij haar dagelijkse kritische verslaggeving over Trump.
De grootste verliezers zijn echter de traditionele kabelnetwerken, met CNN op kop. CNN had in januari meer kijkers dan rivalen Fox News en MSNBC, maar verloor in de laatste vijf weken maar liefst 45 procent van haar verkeer. MSNBC verloor in diezelfde periode maar liefst 26 procent van zijn kijkers. Fox News, dat zijn brood verdiende door Trump te prijzen in plaats van aan te vallen, verloor maar 6 procent van zijn kijkers.
De Trump-formule
De voorbije vier jaar maakte de grote Amerikaanse media elke dag furore over Trump. Het was dan ook niet moeilijk om de bezoekcijfers te verhogen. Een pittige en teasende titel plaatsen (waar Trump vaak zelf het materiaal voor aanleverende) boven een inzichtelijke, kwaliteitsvolle tekst bleek de ‘eureka’-formule en een uiterst effectief businessmodel. Daaraan kon zowat elke soort Amerikaanse lezer niet aan weerstaan.
Biden levert die dagelijkse sensatie niet op. Daarom moeten de Amerikaanse media nu opnieuw herbronnen over hoe ze het nieuws vanaf nu gaan verpakken, om het interessant te houden voor een zo breed mogelijk publiek.
Lokale kranten groeiden niet dankzij Trump
Volgens Dean Baquet, een redacteur bij The Washington Post, was Trump inderdaad zeer goed voor de groei van de mediasector. Maar hij wees er ook op dat er in 2020 nog nooit zo veel prijzen naar journalisten gingen voor andere onderwerpen buiten onderzoek naar Trump. Daarbij trokken volgens hem andere grote verhalen, zoals het schandaal rond filmmagnaat Harvey Weinstein, ook veel kijkers en lezers aan.
De Trump-gekte deed voor lokale kranten in de VS vrijwel niets. Zij zien hun oplages doorheen de jaren nog steeds zakken. De enige lokale kranten die in 2020 groeiden, dankten dit vooral aan sterke lokale verslaggeving over het coronavirus.