Autosector: “Amerikaanse plannen voor importheffingen hadden helemaal niets met nationale veiligheid te maken”

De motieven die voormalig Amerikaans president Donald Trump gebruikte om de import van auto’s van buitenlandse merken te beperken, raakten kant nog wal. Dat blijkt volgens de Amerikaanse Republikeinse senator Pat Toomey uit een vertrouwelijk rapport dat de regering van Donald Trump over de problematiek had opgesteld.

Het rapport maakte duidelijk dat Trump betoogde dat deze buitenlandse autofabrikanten een bedreiging voor de nationale veiligheid van de Verenigde Staten vormden omdat hierdoor het Amerikaanse militaire leiderschap zou worden bedreigd.

Buitenlandse concurrentie

Donald Trump heeft tijdens zijn verblijf in het Witte Huis geregeld gedreigd om de invoer van buitenlandse automerken met extra heffingen te belasten. De aanwezigheid van die buitenlandse autofabrikanten in de Verenigde Staten vormden volgens de toenmalige president een bedreiging voor de Amerikaanse nationale veiligheid.

Trump verwees daarbij naar een vertrouwelijk rapport, dat hij weigerde publiek te maken. Dat leidde uiteindelijk tot een juridische procedure die tot de vrijgave van het document moest leiden. Het Amerikaanse ministerie van handel heeft het rapport nu inderdaad bekend gemaakt.

Het rapport greep in zijn motivatie terug naar een Amerikaanse wet die het mogelijk maakte om de import van bepaalde producten te blokkeren wanneer de veiligheid van het land in het gedrang zou kunnen komen. Trump wou blijkbaar van die regel gebruik maken om de Amerikaanse autoproductie tegen buitenlandse concurrentie te beschermen.

Pat Toomey, de drijvende kracht achter de procedure die tot de publicatie van het document leidde, merkte in een commentaar op dat de inhoud van het rapport duidelijk maakte waarom de voormalige Amerikaanse regering hardnekkig aan een geheimhouding vasthield.

“Zelfs een oppervlakkige lezing van het rapport zegt voldoende over de beweegredenen van de autoriteiten”, aldus Toomey. “De motieven voor de importtarieven waren zo vergezocht dat zelfs de auteurs zich veel te gegeneerd voelden om tot een publicatie over te gaan.”

Donald Trump had er herhaaldelijk mee gedreigd –  al heeft hij die plannen nooit in praktijk omgezet – om de import van wagens of onderdelen voor auto’s aan invoertarieven tot 25 procent of zelfs 35 procent te onderwerpen.

Autofabrikanten waarschuwden in een reactie dat die heffingen in de sector honderdduizenden arbeidsplaatsen zouden doen verdwijnen, de prijzen op de automarkt zouden opvoeren en de investeringen in innovatieve technologieën voor de toekomst in het gedrang zouden kunnen brengen.

Defensie

In het rapport werd aangevoerd dat het onderzoek en de bestedingen van de grote buitenlandse autofabrikanten in praktijk op subsidies van hun respectievelijke regeringen was gebaseerd. Daarbij werd onder meer verwezen naar Volkswagen en Toyota.

“De sterke import van deze merken in de Verenigde Staten de voorbije drie decennia heeft de Amerikaanse auto-industrie aanzienlijk verzwakt”, werd in het document aangevoerd. “Dit heeft het wereldwijde militaire leiderschap van de Verenigde Staten in gevaar gebracht en heeft ertoe geleid dat de Amerikaanse defensiekracht werd ondermijnd.”

Toomey, enkele jaren geleden nog als een conservatieve Republikein beschouwd, keerde zich eerder al van Donald Trump af. Hij verzette zich sterk tegen pogingen van Trump om de resultaten van de presidentsverkiezingen van vorig jaar te laten verwerpen. Toomey was ook één van de zeven Republikeinse senatoren die een tweede afzettingsprocedure tegen Trump ondersteunden.

(jvdh)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.