Amerikaanse autobouwers moeten hogere boetes betalen voor inbreuken tegen brandstofefficiëntie

In de Verenigde Staten legt de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) nieuwe boetes op aan autofabrikanten die niet aan de gestelde vereisten voor energie-efficiëntie voldoen. Daarmee wordt teruggegrepen naar een maatregel die eerder al was ingevoerd, maar onder de regering van vorig Amerikaans president Donald Trump was opgeschort.

De verhoogde boetes worden bestempeld als een belangrijke overwinning voor Tesla, want de andere autofabrikanten dreigen met honderden miljoenen dollar bijkomende uitgaven te worden geconfronteerd.

Opschorting

De NHTSA had zes jaar geleden aangekondigd de boetes voor de inbreuken tegen de energie-efficiëntie drastisch te zullen optrekken. Tot op dat ogenblik werd aan een model een sanctie van 5,5 dollar opgelegd voor elke 0,1 mijl per gallon (0,04 km/l) die de gestelde efficiëntie-vereisten overschreed, vermenigvuldigd met het aantal wagens dat werd verkocht. Beslist werd toen om de boete tot 14 dollar op te drijven.

Die maatregel moest normaal drie jaar geleden van kracht worden, maar werd door allerhande procedures tegengehouden. De autofabrikanten vochten de nieuwe regelgeving aan en waarschuwden dat de sanctie de sector jaarlijks minstens 1 miljard dollar zou kunnen kosten.

Donald Trump besliste in januari van vorig jaar, helemaal tegen het einde van zijn ambtsperiode, de sancties te blokkeren. De nieuwe regel grijpt nu echter terug naar de verhoogde boetes. 

De NHTSA had de sancties voor de voorbije jaren door de hangende procedures niet geïnd, maar zal naar eigen zeggen aan de autoconstructeurs hierover een navordering presenteren. “Autofabrikanten die ervan uitgingen dat de boetes definitief zouden zijn afgevoerd, hebben bewust een financieel risico genomen”, merkte de autoriteit daarbij op.

Verbruik

Geraamd wordt dat die jaarlijkse kosten door de maatregel van 115 miljoen dollar naar 294 miljoen dollar zouden oplopen. Tegelijkertijd krijgen ook de emissiekredieten die Tesla met zijn uitstootvrije wagens realiseert, een grotere waarde. Voor dit jaar wordt de boete verder tot 15 dollar opgevoerd.

De NHTSA beklemtoonde dat de hogere boetes de autofabrikanten meer verantwoordelijk maakt voor inbreuken tegen de nationale normen voor brandstofverbruik. De maatregel zou bovendien de autobouwers moeten aanzetten nog meer op zoek te gaan naar middelen om het brandstofverbruik verder terug te dringen.

Voor de toekomst wil de NHTSA een verdere verhoging met 8 procent per jaar doorvoeren. De Verenigde Staten introduceerde de boete in het midden van de jaren zeventig van de voorbije eeuw. Vijfentwintig jaar geleden werd voor de enige keer een verhoging – van 5 dollar naar 5,5 dollar – aangekondigd. Dit betekent dat de boete sinds zijn introductie eigenlijk 75 procent van zijn reële waarde had verloren.

(lp)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.