Amazon wil digitale assistent Alexa in alle auto’s installeren

Het Amerikaanse technologiebedrijf Amazon probeert automakers te overtuigen om Alexa, zijn spraakgestuurde digitale assistent, in hun entertainmentsystemen te integreren. Deze pogingen lijken volgens het persbureau Bloomberg hun vruchten af ​​te werpen. De Duitse autobouwers BMW en Audi zijn dit jaar immers alvast begonnen met de verkoop van een aantal modellen die de software van Amazon standaard hebben geïnstalleerd.

Met de toepassing zet Amazon zijn eerste stappen op een markt waarin Google en Apple echter al langer expertise hebben opgedaan. Bovendien tonen veel autobouwers zich bijzonder terughoudend om het dashboard van de auto aan grote technologiebedrijven toe te vertrouwen.

Echo

De instap in de automarkt zal Amazon volgens Bloomberg wellicht in eerste instantie geen gigantische omzetten opleveren. Maar alleen al zijn loutere aanwezigheid in de wagen kan het bedrijf een sterke positie bezorgen voor het toekomstige tijdperk van spraakgestuurde diensten.

“Amazon voelt op deze markt grote opportuniteiten te hebben,” zegt Mike Ramsey, specialist automarkt bij consulent Gartner. Het bedrijf zelf stelde eerder al de ambitie te hebben om in alle wagens aanwezig te zijn. Amazon zegt ervan overtuigd te zijn dat Alexa aan de autobestuurder een superieure beleving kan aanbieden.

De voorbije jaren heeft Amazon diverse projecten opgezet om voor Alexa ook buiten de woonkamer mogelijke toepassingen te zoeken. Daarbij verkende de onderneming ook de mogelijkheden van draagbare apparaten en huishoudelijke robots.

Drie jaar geleden was Hyundai Motor de eerste autofabrikant die een applicatie met Alexa lanceerde. De technologie liet sommige modellen toe met Alexa onder meer de motor te starten of de temperatuur te regelen.

Een jaar later kwam Ned Curic, een manager van de Amerikaanse divisie van Toyota, bij Amazon in dienst. Hij moest leiding geven aan de ambities die het bedrijf in de autosector koesterde. Het bedrijf heeft ook geprobeerd experts weg te halen bij autogroepen zoals Daimler, BMW en Volkswagen. Deze merken zijn in de exploratie van spraaksoftware bijzonder gedreven.

Smartphone

Ongeveer 62 procent van de mensen die stemtechnologie gebruiken om muziek of andere applicaties in hun auto te bedienen, doet daarvoor beroep op een smartphone. Dat is een markt die door Google en Apple wordt gedomineerd. Nog eens 32 procent maakt gebruik van de software van het eigen entertainmentsysteem van de auto. De resterende 6 procent heeft andere technologieën, waaronder de Echo Auto van Amazon, geïnstalleerd.

“Amazon heeft het nadeel geen smartphone te hebben ontwikkeld die met Google en Apple kan concurreren,” zegt John Foster, directeur van de onderneming Aiquido, gespecialiseerd in de personalisering van mobiele applicaties voor spraakbesturing.

Ook analyst Ramsey merkt op dat Google met zijn besturingssysteem Android in de autosector een belangrijke positie heeft opgebouwd. Onder meer Fiat-Chrysler, Renault-Nissan-Mitsubishi en Volvo werken met Android. Ramsey benadrukt dan ook dat Google in de autosector een veel grotere voetafdruk heeft dan Amazon.

Sommige fabrikanten, zoals Mercedes, hebben zich toegespitst op de ontwikkeling van eigen spraaksoftware. Het systeem User Experience van Mercedes-Benz is gebaseerd op technologie die is ontwikkeld door Nuance Communications, een softwarebedrijf in Massachusetts.

“De autobouwers willen in de auto liefst zoveel mogelijk hun eigen merk aan bod laten komen,” zegt Richard Mack, marketingmanager bij Nuance. “Wanneer de bestuurder op een knop drukt, ziet liever zijn eigen embleem verschijnen dan een logo van een technologiebedrijf zoals Google, Amazon of Microsoft.”

Aangepast

“Amazon probeert automakers te overtuigen dat Alexa voor hun toekomstig entertainmentsysteem een meerwaarde kan betekenen,” betoogt Bloomberg. “Vorig jaar lanceerde het bedrijf instrumenten waarmee de autobouwers Alexa in hun modellen konden integreren. Amazon benadrukte daarbij dat klanten liever een spraaksoftware gebruiken waarmee ze bekend zijn dan een compleet nieuw programma te moeten leren kennen.”

Echo Auto werd bijna een jaar geleden gelanceerd en is tot nu toe het meest zichtbare aspect van de ambities van Amazon om Alexa in voertuigen te integreren. Voor het ontwerp hebben de ingenieurs van de onderneming de luidsprekers en software van de technologie, oorspronkelijk ontworpen voor de omgeving van de woonkamer, aangepast de meest luidruchtige auto-omgevingen.

Volgens Amazon heeft Echo Auto inmiddels meer dan een miljoen bestellingen ontvangen. Het apparaat is tot nu toe nochtans uitsluitend aangeboden aan uitgenodigde klanten.

Meer