Amazon steekt Google voorbij aan top van Europese smarthome-markt

De Europese smarthome-markt boekte tijdens het derde kwartaal vorig jaar een verkoop van 23,8 miljoen apparaten. Dat betekende een stijging met 18,1 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien. Dat blijkt uit een studie van het bureau International Data Corporation (IDC).

De onderzoekers wijzen er daarbij ook op dat Amazon erin gelukt is om in Europa de grootste leverancier van domotica-producten te worden. Voormalig marktleider Google is daardoor naar de tweede plaats verwezen.

De studie heeft betrekking op de verkoop van intelligente speakers, televisietoestellen, verlichting, woningbeveiliging, thermostaten en digitale mediaspelers.

Marktaandeel

Amazon verscheepte tijdens het derde kwartaal in Europa 3,9 miljoen apparaten. Daarmee verwierf het bedrijf een marktaandeel van 16,4 procent. Google kwam met een verkoop van 3,78 miljoen eenheden en een marktaandeel van 15,9 procent op de tweede plaats.

Daarna volgen Samsung (12,4 procent), LG Electronics (10,3 procent) en Sony (5,5 procent). Tijdens het derde kwartaal het jaar voordien had Google met een marktaandeel van 16,9 procent de rangschikking aangevoerd, gevolgd door Amazon met 15,3 procent en Samsung met 13,4 procent.

De onderzoekers merken nog op dat video-entertainment de belangrijkste sector van de smarthome-toepassingen blijft. Over het volledige jaar boekte die productcategorie een verkoop van bijna 61 miljoen exemplaren.

Dat is goed voor een marktaandeel van 56,3 procent, gevolgd door intelligente speakers (20,5 procent), woningbeveiliging (10,8 procent), verlichting (6 procent) en thermostaten (2,7 procent).

Speakers

Die verhouding zal de volgende jaren volgens IDC echter een gevoelige verschuiving kennen. Daarbij zullen onder meer intelligente speakers een snellere groei dan video-entertainment laten optekenen.

Video-entertainment zal volgens de verwachtingen over drie jaar goed zijn voor 78,5 miljoen verkochte apparaten. Dat komt neer op een gemiddelde jaarlijkse groei met 6,6 procent. Het marktaandeel van video-entertainment zal dan tot 42,2 procent zijn teruggevallen.

Smart speakers zullen daarentegen jaarlijks met gemiddeld 18,1 procent groeien. Dat moet over 3 jaar neerkomen op ruim 43 miljoen verkochte toestellen, goed voor een marktaandeel van 23,2 procent. 

Daarna volgen verlichting (14,5 procent), woningbeveiliging (11,9 procent) en thermostaten (3,1 procent).

De totale Europese smarthome-markt zal volgens IDC over drie jaar goed zijn voor 185,9 miljoen verkochte apparaten.

Meer