Komt Amazon neus aan neus te staan met de Amerikaanse mededingingsautoriteit?

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC), de mededingingsautoriteit, bereidt een onderzoek voor naar de technologie- en retailreus Amazon. Het bedrijf zou het niet te nauw nemen met de concurrentiewetgevingen.

Waarom is dit belangrijk?

Amazon ligt al langer in de clinch met de FTC. In juni 2021 werd Lina Khan aangesteld als voorzitter van het orgaan, en zij lijkt er een missie van de maken de macht van de grootste bedrijven, zoals Amazon, Meta of Apple, te beteugelen. Vooral die eerste lijkt de dupe: als student rechten aan Yale schreef Khan een uitgebreide paper over de slechte relatie tussen het bedrijf en de concurrentiewetgeving in de VS, getiteld 'Amazon's Antitrust Paradox'.

In het nieuws: Een groot onderzoek naar Amazon ligt bovenin de schuif van Khan’s bureau.

  • Volgens bronnen dicht bij het onderzoek zou de FTC zich op verschillende bedrijfspraktijken richten, waarbij telkens wordt gecontroleerd of het bedrijf niet te dominant wordt in bepaalde sectoren. Zo schrijf The Wall Street Journal. Amazon gaat, net zoals andere grote techbedrijven, bijzonder hardhandig te werk om zijn macht uit te bouwen. Dat kleine start-ups daarbij opgeslokt of vermorzeld worden, lijkt de bedrijfstop weinig te deren.
  • Al sinds Donald Trump in 2017 aan de macht kwam als Amerikaans president, voert de FTC uitgebreid onderzoek naar Amazon. Zo zou het bedrijf op zijn webshop de eigen producten beter in de markt zetten dan die van externe bedrijven. Ook zou het verkopers die hun producten willen verkopen via Amazon’s website, hardhandig aanpakken, om zelf zo veel mogelijk winst te kunnen pakken op de deals.
  • Dit kan het bedrijf zomaar doen, omdat zo groot is dat andere retailers bijna niet zonder Amazon kunnen: 25 procent van alle online verkoop in de VS gaat via de webshop van Amazon. Zo becijferde het zakenblad Quartz. De voornaamste concurrenten, Walmart, eBay, Apple, Home Depot en Target, hebben allemaal samen een net zo groot aandeel van de markt in handen.

Het belang: Met Lina Khan als voorzitter lijkt de FTC erop gebrand de macht van de grote techbedrijven te gaan beteugelen. Een veroordeling van Amazon zou de voorzitter zelf als overwinning zien.

  • In 2020 greep de waakhond al hard in tegen Facebook, ondertussen Meta. Het bedrijf werd ervan verdacht om kleine start-ups te boycotten, of simpelweg op te kopen. Op deze manier kan het zijn macht in de sector behouden. De zaak is nu hangende. De zaak werd destijds aangespannen door Joseph Simons, die de mededingingsautoriteit leidde toen Trump president was.
  • Toen werd ook beslist dat, gezien de omvang van dergelijke dossiers, de FTC enkel Facebook en Amazon in de gaten zou houden. Twee andere reuzen, Google (Alphabet) en Apple, worden gecontroleerd door het Amerikaanse ministerie van Justitie. Deze vier bedrijven vormen samen de Big Tech, of GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple), de groep bedrijven die telkens in hun nichemarkt de absolute dominantie nastreven, en daar grotendeels in slagen.
  • Khan zelf zal extra hard inzetten om Amazon voor de rechter te krijgen. Het feit dat zowel Amazon als Facebook probeerden haar voorzitterschap te boycotten, zegt al heel wat. Khan is ervan overtuigd dat de technologiesector beter af is, en enkel maar kan groeien, als de macht van de Big Four wordt ingeperkt. Khan bouwde haar carrière op haar paper, Amazon’s Antitrust Paradox. Hier nu, vanuit haar voorzitterschap, gevolg aan geven, zou voor haar een serieuze overwinning zijn.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.