Op Amazon gaat AI de beoordelingen schrijven: kunnen we nog vertrouwen op klantenreviews?

Op Amazon gaat AI de beoordelingen schrijven: kunnen we nog vertrouwen op klantenreviews?
Getty Images

Het is zover, de e-commerce gigant Amazon sluit zich officieel aan bij de race voor AI waarin alle grote technologische spelers de afgelopen maanden zijn gestapt, sinds de publieke lancering van ChatGPT. Niet met een chatbot, maar met een toepassing die het leven van consumenten zou vergemakkelijken.

In het nieuws: Amazon kondigt de integratie aan van kunstmatige intelligentie in zijn online verkoopdienst.

  • Het doel van deze AI is om de beoordelingen die consumenten achterlaten over producten samen te vatten en om bepaalde aspecten van de goederen te benadrukken.
  • Met andere woorden, het officiële doel van Amazon met deze nieuwigheid is om het leven van zijn klanten te vergemakkelijken.

“De nieuwe functie, aangedreven door AI, biedt een korte alinea rechtstreeks op de productdetailpagina die de kenmerken van het product en het sentiment van klanten die vaak in de reviews worden genoemd, benadrukt. Dit helpt klanten in één oogopslag te bepalen of een product bij hen past”,

schrijft Amazon in zijn communiqué.

Meer details: Naast het samenvatten van de verschillende klantbeoordelingen zal de AI ook trefwoorden markeren om het product te beschrijven en zo het keuzeproces van bezoekers te vergemakkelijken.

  • Dat leidt tot bezorgdheid over mogelijke vooringenomenheid in de beoordelingen gegenereerd door deze nieuwe AI-gebaseerde functionaliteit. Want wat als het onderliggende algoritme is ontworpen om positieve beoordelingen van producten naar voren te brengen?
  • Amazon probeert gerust te stellen: “We verbeteren voortdurend de ervaring van beoordelingen en streven er ook naar ervoor te zorgen dat klanten de inhoud en meningen blijven zien die voor hen het meest waardevol zijn.”
    • Het is dus onwaarschijnlijk dat deze nieuwe functionaliteit het einde betekent van beoordelingen van consumenten, inclusief negatieve beoordelingen.
    • “We verwelkomen authentieke beoordelingen, zowel positief als negatief.”
  • Het is echter belangrijk op te merken dat de nieuwe door AI gegenereerde beoordelingen alleen afkomstig zijn van geverifieerde aankopen, volgens Amazon. Deze aanduiding van “geverifieerde aankopen” verwijst naar producten waarvoor “de auteur van de beoordeling het artikel heeft gekocht of gebruikt op Amazon en de prijs heeft betaald die beschikbaar is voor de meeste Amazon-kopers”, zegt de website.

Genoteerd: Deze functionaliteit bevindt zich nog steeds in de testfase en is op dit moment beperkt tot een subset van Amerikaanse consumenten en alleen beschikbaar op mobiele apparaten, zo meldt Amazon. Het is nog niet bekend of het binnenkort ook in andere regio’s zal worden uitgerold.

Een sterk signaal

Zoom out: Het is nog afwachten of de AI daadwerkelijk in staat zal zijn om onderscheid te maken, aangezien het scheiden van positieve en negatieve beoordelingen niet altijd eenvoudig is, gezien de variërende standpunten over hetzelfde product.

  • Feit is dat we niet allemaal dezelfde kijk hebben op zaken, noch dezelfde verwachtingen hebben wanneer we een bepaald product kopen. Bovendien weigeren een aanzienlijk aantal consumenten om hun mening te delen.
  • Met het aankondigen van de komst van generatieve AI op zijn platform, stuurt Amazon vooral een krachtige boodschap naar andere Big Tech-bedrijven, evenals naar zijn aandeelhouders en investeerders.
  • De e-commerce gigant is bereid om zijn achterstand in te halen en de strijd aan te gaan met Microsoft, Google, Meta en andere Apple in de race naar AI.

(evb)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.