Ierse whiskey geniet in Rusland een sterk toenemende populariteit. Rusland is voor de drank inmiddels de tweede grootste afzetmarkt van de wereld geworden. Dat blijkt uit een rapport van de Irish Whiskey Association, gebaseerd op gegevens van twee jaar geleden.
Ierse producenten wijzen er daarbij op dat in heel Midden-Europa en Oost-Europa een groeiende interesse voor Ierse whiskey kan worden opgemerkt. Lokale consumenten nemen er volgens de Ierse distilleerderijen steeds vaker afstand van traditionele dranken zoals wodka en schnaps.
Smaak
Uit de gegevens bleek dat Rusland twee jaar geleden 605.800 kisten (7,3 miljoen flessen) Ierse whiskey consumeerde. Dat betekende een stijging met 231 procent op een decennium tijd. Rusland is tijdens voor de Ierse whiskey tijdens die periode een groter afzetgebied geworden dan het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Zuid-Afrika en de Ierse thuismarkt.
Alleen in de Verenigde Staten wordt nog meer Ierse whiskey verkocht dan in Rusland. Russische consumenten tonen een sterke interesse voor Ierse topmerken, zoals Jameson, Bushmills, Kilbeggan en Teeling. Ook goedkopere instapmerken – zoals Proper No. Twelve – maken echter gewag van een sterke afzet.
‘Het belang van de Russische markt is ook sinds die laatste metingen verder blijven stijgen,’ getuigt John Teeling, eigenaar van de Ierse distilleerderij Great Northern. ‘Op de meeste westerse markten werd immers een hapering in de verkoop geregistreerd.
‘De Ierse whiskey pas blijkbaar goed bij de Russische smaak. Het feit dat Ierse whiskey een geïmporteerde sterke drank is, oefent bovendien een grote aantrekkingskracht uit op de Russische middenklasse, die graag buitenlandse producten koopt.’
Jameson, met een verkoop van acht miljoen kratten het voorbije jaar de grootste producent van Ierse whiskey, meldde daarbij op de Russische markt een omzetgroei met 7 procent.
Perestrojka
Russische consumenten maakten in de loop van de jaren tachtig van de voorbije eeuw – het tijdperk van de perestrojka – kennis met de Ierse whiskey. Dat was vooral te danken aan de Ierse groep Aer Rianta, die overal in Rusland belastingvrije winkels opende. Dat gebeurde in samenwerking met de Russische vliegtuigmaatschappij Aeroflot.
Inmiddels zijn ook in Rusland zelf producenten van Ierse whiskey van start gegaan. ‘Praskoveya Winery, aan het einde van de negentiende eeuw opgericht in de regio Stavropol, begon twaalf jaar geleden met de ontwikkeling van zijn eigen Prashkovsky Whisky, waarbij van de strikte Ierse productiemethodes gebruik werd gemaakt,’ aldus experts. ‘Het wijnhuis, dat ook zijn eigen cognac produceert, brengt inmiddels Ierse whiskey van drie, vijf en zes jaar oud op de markt.’
‘Naast de legitieme productie, kent Rusland – en met uitbreiding heel Oost-Europa – echter ook een groot probleem met namaak Ierse whiskey,’ merkt Teeling op.
De Irish Whiskey Association ontdekte op de Russische markt vorig jaar zes namaakmerken. Drie merken waren uit Wit-Rusland ingevoerd.
De organisatie heeft geprobeerd de gecontesteerde producten uit de Russische winkelrekken te halen en heeft ook bij de Europese Unie gelobbyd om met de Russische regering over de intellectuele eigendom en de bescherming van geografische aanduidingen gesprekken op te starten.
(lb)