Alibaba, verboden in de VS, heeft van Europa zijn speelterrein gemaakt en neemt marktaandeel over van Amazon

De Chinese e-commercegigant doet steeds meer van zich spreken in Europa, waar Amazon stagneert. Alibaba lanceert Singles’ Day op 11 november, een populaire feestdag in China, en zal die gelegenheid aangrijpen om verder terrein te winnen.

Alibaba eist een plaats in de zon op. Dat blijkt althans uit de gegevens van Euromoniot International, die door de Amerikaanse zakenmedia CNBC zijn doorgegeven. Natuurlijk is Amazon nog steeds zeer machtig met een marktaandeel van 19 procent in West-Europa. Maar dit cijfer stagneert van jaar tot jaar, terwijl Alibaba zijn marktaandeel tussen 2019 en 2020 heeft zien stijgen van 2 naar 3 procent.

Het effect is veel duidelijker in Oost-Europa. Daar stond de Chinese reus in 2020 in de top 3 van e-commerceplatforms, terwijl Amazon niet eens in de top 10 stond. Alleen het Poolse Allegro en het Russische Wilberries deden het beter dan Alibaba. In 2019 was Alibaba zelfs het topplatform. Vanwege het verbod in de VS zet Alibaba zwaar in op Europa. Amazon is er nooit in geslaagd zich in China te vestigen.

Singles’ Day

Het door Jack Ma opgerichte bedrijf is in Europa aanwezig met het AliExpress-platform. Op 11 november is er weer een dag vol interessante aanbiedingen voor Singles’ Day. Volgens de cijfers van vorig jaar genereerde het platform tussen 1 en 11 november wereldwijd 74 miljard dollar aan verkopen. Dat is meer dan Black Friday, die dit jaar op vrijdag 26 november zal plaatsvinden.

Na een periode van quarantaines en sociale afstand heeft het online winkelen weer een hoge vlucht genomen. Als gevolg daarvan blijft de markt groeien. Jack Ma heeft een eerste doelwit in West-Europa: Spanje. Vandaar zijn recente bezoek aan het Iberisch schiereiland, zijn eerste reis buiten China sinds tijden.

Prijs

Het platform brengt westerse klanten in contact met Chinese producenten. De prijzen zijn vaak beter dan op Amazon.

De crisis in de toeleveringsketen zou een nefaste impact kunnen hebben op de prijsconcurrentie tussen de twee bedrijven, maar volgens AliExpress is dat niet het geval. De prijzen zijn niet gestegen. Dit is vooral te wijten aan het feit dat op het platform veel kleine consumentenproducten te vinden zijn die niet noodzakelijk per schip vervoerd hoeven te worden.

Onthoud wel dat sinds 1 juli Europese btw wordt geheven op alle producten die op niet-EU e-commerceplatforms worden besteld. Tot nu toe was op bestellingen van minder dan 22 euro geen btw verschuldigd.

(lp)

Meer