Airbus wil over vijftien jaar een hybride vliegtuig in de lucht hebben

Over vijftien jaar moet de Europese vliegtuigbouwer Airbus een hybride toestel op de markt hebben. Dat heeft Guillaume Faury, chief executive van Airbus, aangekondigd. De topman voegde eraan toe dat Airbus een vooraanstaande rol wil opnemen in het streven naar een luchtvaart met een duurzamer karakter.

‘Airbus wil het eerste emissie-arme passagiersvliegtuig ter wereld bouwen,’ benadrukte Guillaume Faury tijdens een gesprek met luchtvaartspecialisten. Een eerste stap daarin zou een toestel met een hybride aandrijving kunnen zijn. Technische details over het toekomstige toestel kon Faury nog niet geven. Daarvoor bevindt de planning zich volgens hem nog in een te vroeg stadium.

Klimaatvoorwaarden

Hybride aandrijfsystemen, die vooral in de autosector opgang maken, combineren een traditionele verbrandingsmotor met een elektrische krachtbron.

Autoconstructeurs gebruiken de techniek vooral om de ecologische voetafdruk van hun vloot te verkleinen. Dat moet hen toelaten de klimaatvoorwaarden van de Europese Unie in te vullen.

De luchtvaart heeft in de wereldwijde uitstoot van koolstofdioxide een aandeel van 2,5 procent. Om die impact af te bouwen, heeft Airbus zich in het verleden vooral gefocust op het ontwerp van lichtere vliegtuigen en de bouw van motoren van met een hogere energie-efficiëntie.

Waterstof

Tegen het midden van de eeuw moet de luchtvaart de uitstoot van koolstofdioxide met 50 procent verminderen tegenover het niveau van vijftien jaar geleden.

Faury erkent dat de realisatie van een klimaatneutrale luchtvaart een bijzonder complexe opdracht wordt. Dat traject kan nog vele jaren in beslag nemen, waarbij ook met zware investeringen rekening moet worden gehouden.

De topman van Airbus zegt grote verwachtingen te hebben in de productie van waterstof en klimaatneutrale synthetische brandstoffen die met de inzet van hernieuwbare energie zijn verkregen. Hij wijst er echter op dat die technologie nog in de kinderschoenen staat.

Meer