Verhuurplatform Airbnb staakt zijn activiteiten in China. Alle noteringen op het Chinese vasteland – huizen en “ervaringen” – zullen tegen deze zomer offline gehaald worden.
Dat melden zowel CNBC als The Wall Street Journal.
Airbnb lanceerde zijn Chinese activiteiten formeel in 2016. Maar het platform heeft te kampen gehad met toenemende concurrentie van binnenlandse spelers.
Zogenaamde super-apps zoals Meituan, een bedrijf dat voedsel levert en andere diensten aanbiedt waaronder ook reizen, domineren de markt en kunnen nieuwe klanten werven zonder evenveel uit te geven als Airbnb. Dit maakt het moeilijk om met hen te concurreren, opperen ingewijden.
De hardvochtige en aanhoudende coronalockdowns in China verergerden de problemen van de onderneming, aangezien het ook hierdoor duurder werd om een vakantiehuisverhuursite te runnen in China.
Slechts 1 procent van de inkomsten
Ondanks de intense branding in het land en het feit dat de medeoprichter van Airbnb, Nathan Blecharczyk, aan het hoofd van de Chinese campagne stond, waren de in China geboekte verblijven de laatste jaren goed voor slechts 1 procent van de inkomsten.
Bronnen van CNBC melden dat het bedrijf zich opnieuw zal richten op het aanbieden van advertenties voor Chinese reizigers die naar het buitenland gaan. Airbnb zou daarom een kantoor in behouden in Peking met honderden werknemers, aldus een bron.
Het aandeel Airbnb is dit jaar met meer dan 30 procent gedaald, te midden van de bredere verkoopgolf van techaandelen. Maar het effect wordt nog steeds verhandeld boven 68 dollar, de prijs van zijn beursintroductie.
Starbucks weg uit Rusland
Intussen blijft ook de exodus van westerse bedrijven uit Rusland aanhouden. Door de oorlog in Oekraïne hebben verschillende ondernemingen, zoals Renault en McDonald’s, het land de rug toegekeerd. Nu heeft ook koffiebedrijf Starbucks aangekondigd voorgoed uit het oorlogvoerende land te vertrekken.
(evb)