Air France maakt eerste lange vlucht met frituurolie

De Franse luchtvaartmaatschappij Air France heeft in samenwerking met Total voor het eerst een langeafstandsvlucht uitgevoerd met een mix van kerosine en brandstof geproduceerd met onder andere frituurolie en andere huishoudolie. Dat meldt de Franse satellietzender France 24.

Vandaag heeft Air France de eerste langeafstandsvlucht in haar geschiedenis gemaakt met het gebruik van zogenaamde duurzame brandstof die door olieconcern Total is geproduceerd op basis van onder meer huishoudolie.

Hoge kosten

Deze biobrandstoffen, die bekendstaan onder de naam ‘SAF’ (Sustainable Aviation Fuel), vormen de eerste stap in de ontwikkeling van een Franse biobrandstoffenindustrie voor de luchtvaartsector.

Ze zijn gemaakt van afvalproducten uit de circulaire economie, zoals dierlijke vetten en gebruikte spijs- en huishoudoliën, en kunnen worden gemengd met 50 procent kerosine.

Vanaf 1 januari 2022 zouden alle Franse luchtvaartmaatschappijen ten minste 1 procent van deze biobrandstof moeten gebruiken, oplopend tot 5 procent in 2030.

De kost van deze biobrandstoffen blijft voorlopig een nadeel. Er zijn momenteel drie soorten biobrandstoffen:

  • die op basis van plantaardige of gerecycleerde oliën,
  • die op basis van stedelijk of landbouwafval, en
  • die op basis van de gisting van suiker, maïs of bieten.

    In alle gevallen zouden de kosten vier tot vijf maal hoger zijn dan bij van traditionele brandstoffen.

360 miljard liter

Eén procent SAF ‘vertegenwoordigt ruwweg 100 miljoen euro meer aan kosten voor luchtvaartmaatschappijen die op Frans grondgebied opereren’, aldus Total-topman Patrick Pouyanné. Op een vlucht Parijs-Montreal zou dit ‘vijf dollar meer per ticket’ betekenen.

Een ander obstakel is de zeer lage wereldwijde productie, verklaart Pierre Georges, journalist gespecialiseerd in de luchtvaartsector, aan France 24: ‘Sinds vele jaren is er slechts één fabriek in de wereld die het produceert, in San Francisco. Total is net gestart, maar het blijft een zeer lage productie’.

In 2019 zou biobrandstof minder dan 0,1 procent van de 360 miljard liter brandstof die door de commerciële luchtvaart werd gebruikt, vertegenwoordigd hebben.

Een lange weg te gaan dus, vooraleer biobrandstoffen de luchtvaartsector veroveren.

(jvdh)

Meer