In de Verenigde Staten dreigt de bouw van het nieuwe presidentiële vliegtuig – Air Force One – verdere vertragingen op te lopen. De problemen zijn te wijten aan de krappe arbeidsmarkt voor monteurs, maar ook aan de lange procedures voor de toekenning van veiligheidslicenties aan geselecteerd personeel. Dat staat in een rapport van het Amerikaanse Government Accountability Office (GAO).
De moeilijkheden zouden volgens het rapport verder in de hand worden gewerkt door het feit dat vliegtuigbouwer Boeing voor sommige onderdelen van het interieur naar een alternatieve leverancier diende over te stappen.
Vliegend Witte Huis
Air Force One is over de hele wereld beroemd als een vliegend Witte Huis. Het toestel beschikt over 372 vierkante meter ruimte, verdeeld over drie niveaus, met onder meer een vergaderzaal en een medische unit. Op dit ogenblik wordt een Boeing 747-8 als Air Force One ingezet.
Er bestaan twee exemplaren van het toestel, dat is ontworpen om onder de slechtste veiligheidsscenario’s, zoals een nucleaire oorlog, te blijven opereren. De vliegtuigen zijn uitgerust met militaire luchtvaarttechnologie en geavanceerde communicatiesystemen. Het toestel beschikt tevens over technologie om zichzelf tegen aanvallen te verdedigen.
Vier jaar geleden kreeg Boeing een contract van 3,9 miljard dollar toegewezen voor de bouw van twee nieuwe vliegtuigen voor Air Force One, die hun verouderende voorgangers dienden af te lossen. Daarbij werd opnieuw voor het type 747-8 geopteerd.
Aanvankelijk was voorzien dat de vliegtuigen over twee jaar zouden worden opgeleverd, maar het Amerikaanse ministerie van landsverdediging waarschuwde enkele maanden geleden al dat de toestellen waarschijnlijk ten vroegste pas over vier jaar beschikbaar zouden zijn. De huidige vloot van Air Force One is meer dan dertig jaar oud. Oorspronkelijk was een vervanging uiterlijk over drie jaar voorzien.
Kleuren
“Boeing blijkt moeilijkheden te ondervinden om voldoende geschikt personeel te rekruteren”, staat in het nieuwe rapport van het Government Accountability Office te lezen. “Er moet op de markt voor vliegtuigmonteurs met een grote concurrentie worden afgerekend. Daarnaast dreigen ook de veiligheidsprocedures die de kandidaat-medewerkers moeten screenen, tot verdere vertragingen te zullen leiden.”
Zes jaar geleden deed Dennis Muilenburg, toenmalig topman van Boeing, tegenover inkomend president Donald Trump de belofte dat de factuur voor de bouw van de nieuwe vliegtuigen niet hoger dan 4 miljard dollar zou bedragen. Die beloftes van zijn gewezen topman maken het voor Boeing bijzonder moeilijk om binnen die beperkingen toch een redelijke winstmarge over te houden.
Ook de toenmalige vraag van Trump om het toestel in opvallende rode, witte en donkerblauwe tinten te verven om Air Force One een meer Amerikaans uiterlijk mee te geven, zou volgens experts de nodige problemen kunnen opleveren.
“De donkere kleuren aan de onderzijde van het vliegtuig zouden kunnen leiden tot hogere temperaturen dan voor een aantal elektronische componenten is voorgeschreven”, merkte een woordvoerder van de Amerikaanse luchtmacht daarbij op. “Hierdoor zou een gevaar op oververhitting kunnen ontstaan.”
(evb)