“AI-vriendin wordt miljardenbusiness”

Artificiële intelligentie (AI) raakt ingeburgerd in zowat alle onderdelen van de maatschappij. Volgens zakenman Greg Isenberg wordt het hebben van een AI-vriendin straks aanvaardbaar. Goed nieuws voor techbedrijven: het lijkt een lucratieve business te worden.

Waarom is dit belangrijk?

Bekende dating-apps als Tinder en Bumble genereren minder winst dan vroeger. Gebruikers haken af. Ligt de toekomst, zoals bij veel andere technologieën, bij AI? Er zijn alvast believers die denken dat AI ook de datingwereld ondersteboven kan keren.

Opgemerkt: 10.000 dollar per maand betalen voor een virtuele vriendin, het gebeurt nu al.

  • Isenberg merkte in een post op X op dat een vriend van hem uitermate lyrisch was over zijn AI-vriendin. In plaats van een chatbot van een klantenservice of ChatGPT, chat je met een ‘vrouw’ die je berichtjes kan sturen en waar je ook computer-gegenereerde berichtjes van terugkrijgt. Ook bestaat de mogelijkheid om afbeeldingen van je AI-vriendin te ontvangen, die logischerwijze ook door AI gemaakt worden.
  • De zakenman ziet vooral een enorm potentieel. De AI-bots zijn te gebruiken tegen betaling, vaak met een abonnementsformule. Een veelgebruikte techniek is het limiteren van het aantal berichten dat je per dag kunt sturen, tenzij je bijbetaalt. Volgens Isenberg gaf deze vriend maar liefst 10.000 dollar per maand uit aan zijn AI-vriendin.
  • Match, het moederbedrijf van datingapps Tinder en Hinge, heeft een beurswaarde van 9 miljard dollar, merkt Isenberg op. Hij ziet een dergelijk platform voor AI-vriendinnen makkelijk een waarde van een miljard dollar halen.
  • Een bekend voorbeeld van zo’n AI-chatbot-annex-vriendin is Replika, een Russische app die al bestaat sinds 2017 en in 2023 een omzet genereerde van bijna 25 miljoen dollar.

“10 van de 11 voldoen niet”

Maar: Privacy-experts waarschuwen: “Vertrouw niet zomaar alles toe aan je AI-vriendin”.

  • Zoals bij elke technologie waarschuwen experten dat je je AI-vriendin niet blindelings kan en mag vertrouwen. De bedrijven die erachter zitten, maken immers handig gebruik van jouw data om winst te maken.
  • De Mozilla Foundation meldde in februari al dat “er een gebrek is aan transparantie en controle van de gebruiker over hoe zijn data beschermd wordt tegen misbruik“.
  • “Om heel eerlijk te zijn, AI-vriendinnen en -vriendjes zijn je niet te goeder trouw. Hoewel ze worden gepromoot als iets dat je mentale gezondheid en welzijn zal verbeteren, zijn ze gespecialiseerd in het bevorderen van afhankelijkheid, eenzaamheid en toxiciteit, terwijl ze tegelijkertijd zoveel mogelijk gegevens van je proberen te verkrijgen”, schreef Mozilla-onderzoeker Misha Rykov in zijn rapport.
    • Mozilla testte dan ook elf AI-gezelschapsbots, en trok de conclusie dat “tien van de elf chatbots niet voldeden aan de minimale beveiligingsnormen, zoals het vereisen van sterke wachtwoorden of het beheren van kwetsbaarheden in de beveiliging.”
Meer