Binnen slechts twee jaar zal het merendeel van online content gegenereerd worden door zogenaamde generatieve AI zoals ChatGPT en DALL-E, zegt expert Nina Schick aan Yahoo Finance.
“90 procent van online content in 2025 wordt gegenereerd door AI”

Waarom is dit belangrijk?
ChatGPT veroverde het internet eind 2022 aan sneltempo. Het was de eerste keer dat miljoenen mensen kennis maakten met zogenaamde generatieve AI, die content kan genereren gebaseerd op simpele inputs. Maar de technologie wordt achter de schermen al langer ontwikkeld.De essentie: Volgens veel experts is de technologie nu klaar voor het grote publiek en zal die zeer snel geadopteerd worden.
- Schick deelt die mening. In een interview met Yahoo Finance vertelt de expert dat “90 procent van online content in 2025 gegenereerd zou kunnen worden door AI”. De adoptie ervan zou exponentieel gebeuren, voegt ze eraan toe.
- “Je ziet ChatGPT, maar er zijn een heleboel andere platforms en toepassingen die opkomen”, zegt ze. Er zijn immers ook voorbeelden van AI die afbeeldingen (DALL-E), video’s (Wibbitz), muziek (Amper Music) en zelfs menselijke stemmen (Replica Studios) kan genereren.
- ChatGPT zal volgens de AI-kenner in de zeer nabije toekomst slechts één van veel verschillende AI-tools worden die dagelijks door miljoenen mensen worden gebruikt. Het grote voordeel aan generatieve AI is immers dat het zaken kan creëren die tot nu toe enkel door mensen gemaakt konden worden.
- Volgens Schick zal de waarde van OpenAI, dat nu al wordt geschat tientallen miljarden waard te zijn, de komende maanden en jaren de hoogte inschieten. Nu al zou techreus Microsoft, een van de vroege investeerders in OpenAI, de denktank die ChatGPT ontwikkelde, overwegen om 49 procent van het bedrijf op te kopen voor zo’n 10 miljard dollar.
Sneltempo
De mogelijkheden: De kans bestaat dat de competitie de komende jaren intens zal worden.
- Volgens Schick is Microsoft niet de enige grote speler die actief zal zijn met generatieve AI. Ook bedrijven als Google en Apple zullen mee moeten doen, om niet irrelevant te worden.
- Schick zegt alvast dat Google niet zomaar de strijd zal verliezen. Topmensen binnen het bedrijf luidden eind 2022 nochtans aan de alarmbel, omdat ChatGPT een enorme bedreiging zou vormen voor het verdienmodel van het bedrijf. Google ontwikkelt nochtans zelf generatieve AI, zoals het in januari uitgebrachte Muse, een tool die afbeeldingen kan genereren, en LaMDA, een chatbot die midden 2022 het nieuws haalde omdat een (intussen ontslagen voor het delen van vertrouwelijke informatie) ingenieur van Google beweerde dat de AI zelfbewust was geworden.
- Het enige wat met zekerheid gezegd kan worden, meent de expert, is dat niet voorspeld kan worden wat de komende jaren zal gebeuren op vlak van generatieve AI. “Het tempo van de versnelling (van de ontwikkeling, red.) is zo ongelooflijk dat deze instrumenten – die ons begin 2023 choqueren en verbazen – tegen het einde van het jaar vrij ouderwets zullen lijken omdat de mogelijkheden zo krachtig zullen toenemen”, concludeert Shick.
(ns)