Ahold Delhaize profiteert verder van gestegen thuisconsumptie

Ahold Delhaize wil verder in de uitbreiding van zijn online capaciteit investeren. – Kris Tripplaar/ddp USA

Retailer Ahold Delhaize boekte tijdens het derde kwartaal van dit jaar opnieuw een omzetgroei. De groep kon daarbij profiteren van de impact van de coronapandemie. Vooral in de online verkopen kon een sterke toename worden gemeld. Ahold Delhaize heeft daarop bijkomende investeringen aangekondigd om zijn online retailcapaciteit nog verder op te drijven.

Ahold Delhaize boekte tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 17,8 miljard euro. Dat was 6,8 procent meer tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst liep echter met 84,9 procent terug tot 68 miljoen euro. Een groot deel van de winstdaling was echter te wijten aan een provisie voor pensioenbetalingen.

De online verkoop liep met 59,1 procent tot ruim 1,33 miljard dollar op. In de Verenigde Staten stegen de verkopen met 12,4 procent tot bijna 10,88 miljard dollar, tegenover een toename met 7,5 procent tot ruim 6,95 miljard dollar in Europa.

Koopgedrag

Een belangrijk deel van de omzetgroei kan aan de impact van de coronacrisis worden toegeschreven. De uitbraak van de pandemie heeft immers het koopgedrag van de bevolking veranderd.

De consument gaat minder gemakkelijk op restaurantbezoek. Maaltijden worden meer thuis bereid en genuttigd. Daardoor kon Ahold Delhaize het voorbije kwartaal een grotere verkoop realiseren. Het bedrijf merkt wel op dat de coronapandemie en het veranderde koopgedrag anderzijds ook de kosten van de retailer hebben opgedreven.

Ahold Delhaize wijst er nog op dit jaar met zijn online verkopen een omzet van minstens 7 miljard euro te zullen realiseren. Dat is één jaar vroeger dan oorspronkelijk was verwacht.

In Europa liepen de online omzetten tijdens het voorbije kwartaal met 48,6 procent op. In de Verenigde Staten is er zelfs sprake van een stijging met 114,7 procent.

Die trend heeft het bedrijf ertoe tevens aangezet om verder in zijn online platformen te investeren. Dit moet ervoor zorgen dat de capaciteit van de online verkopen in Europa met 50 procent zal worden opgevoerd. In de Verenigde Staten wordt naar een verdubbeling van de capaciteit gestreefd.