Advertenties van Vlaamse welzijnsorganisaties geweigerd op Facebook

Volgens de Vlaamse hulplijn 1712 weert Facebook regelmatig advertenties van social profitorganisaties. Het probleem zou bij het algoritme van de internetgigant liggen, meldt De Standaard.

Hulplijn 1712 probeerde onlangs om een filmpje te verspreiden via Facebook, waarin de werking van de organisatie uitgelegd wordt. Hoewel er geen geweld of expliciet taalgebruik aan bod kwam, hield Facebook het filmpje tegen. Ook een andere versie met een vingerpop haalde het niet.

Facebook stuurde telkens een automatisch antwoord met daarin een verwijzing naar het reclamebeleid. Hulplijn 1712 voeg daarop een herziening en verwees naar zijn functie als hulplijn van de Vlaamse overheid, maar er kwam geen reactie.

‘Kindermishandeling’ niet, ‘geweld’ wel

Een overijverig algoritme van Facebook zou aan de basis liggen. Volgens de hulplijn maakt die geen onderscheid tussen advertenties met geweld en advertenties die geweld willen tegengaan. Een tijdje geleden probeerde 1712 ook al een video met daarin het woord ‘kindermishandeling te plaatsen, wat niet lukte. Pas als er ‘geweld’ van gemaakt werd, mocht de reclame online.

De coördinator van de hulplijn 1712 contacteerde andere Vlaamse welzijnsorganisaties en die zouden met het zelfde probleem kampen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) en Sensoa, het expertisecentrum voor seksuele gezondheid.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.