Adidas vreest verlies tot 700 miljoen euro na fiasco rond Yeezy-label van Kanye ‘Ye’ West

Adidas rekent voor 2023 op een miljoenenverlies als gevolg van de kosten om producten af te schrijven van het Yeezy-label van Kanye West. Dat meldde de Duitse sportschoenenfabrikant nabeurs.

De cijfers:

  • Het operationeel verlies kan oplopen tot 500 miljoen euro als Adidas besluit om bestaande Yeezy-producten niet te rebranden en te verkopen.
  • Daarenboven verwacht het merk voor 200 miljoen euro aan eenmalige kosten, waardoor het totale kostenplaatje tot 700 miljoen euro kan oplopen.
  • Het afschrijven van Yeezy-voorraad zou ook de inkomsten met ongeveer 1,2 miljard euro raken en leiden tot een omzetdaling “met een hoog enkelcijferig percentage”, zegt Adidas.

De context: Adidas maakte in oktober vorig jaar bekend dat het zijn samenwerking met Kanye West beëindigt, na controversiële en antisemitische uitspraken van de Amerikaanse rapper. De beslissing van Adidas kwam er toen na weken van overleg binnen het bedrijf, dat in de afgelopen tien jaar de Yeezy-lijn – samen met Ye – had uitgebouwd tot een merk dat goed is voor naar schatting 8 procent van de totale omzet van het sportmerk.

En nog: De stopzetting had ook al een nefaste invloed op de eindejaarsverkoop. Over 2022 behaalde Adidas een nagenoeg stabiele omzet van 22,5 miljard euro en daalde de operationele winst fors tot 669 miljoen euro, zo blijkt uit voorlopige cijfers. De nettowinst uit voortgezette activiteiten kelderde van 1,49 miljard euro tot 254 miljoen euro.

“Overgangsjaar”: “De cijfers spreken voor zich,” zegt de onlangs benoemde CEO Bjorn Gulden (ex-Puma) in een toelichting. “We presteren momenteel niet zoals het hoort.” Het komende jaar “wordt een overgangsjaar om de basis te leggen om weer een groeiend en winstgevend bedrijf te worden”, aldus de topman.

De beursreactie: Het aandeel Adidas dook in de voorlopige handel nabeurs 10 procent lager.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.