Adidas verwacht dit jaar 1,2 miljard euro te verliezen na breuk met Kanye West

Nadat Kanye West, ook bekend onder zijn artiestennaam Ye, op een zijspoor werd gezet vanwege zijn talrijke racistische en antisemitische opmerkingen, meldt Adidas zware verliezen door de val van het Yeezy-merk.

De essentie: Adidas waarschuwde deze maand in een verklaring dat het verwacht dit jaar 1,2 miljard euro aan inkomsten te verliezen, omdat het de Yeezy-kleding en schoenen van ontwerper Kanye West niet meer kan verkopen.

  • Dat bedrag komt neer op ongeveer 10 procent van de jaarlijkse inkomsten, een grote klap voor de financiën van het bedrijf.
    • “De cijfers spreken voor zich. We presteren momenteel niet zo goed als we zouden moeten”, aldus Bjørn Gulden, CEO van Adidas. “2023 wordt een overgangsjaar waarin de basis wordt gelegd voor een groeiend en winstgevend bedrijf (…) We moeten de draad weer oppakken, maar ik ben ervan overtuigd dat we Adidas met de tijd weer zullen laten schitteren. Maar we hebben tijd nodig.”
  • Vorig jaar eind oktober maakte Adidas bekend dat het zijn samenwerking met de Amerikaanse artiest Ye gaat beëindigen. Het besluit kwam na de controversiële en antisemitische uitspraken die de Amerikaan deed op sociale media.
    • Het laten vallen van de commercieel enorm sterke Yeezy-naam kwam hard aan bij het bedrijf.
    • Yeezy-producten genereerden vorig jaar bijna 2 miljard dollar omzet voor Adidas, zegt Morgan Stanley-analist Edouard Aubin in een nota aan klanten die door tal van Amerikaanse media is gedeeld.
    • De kledinglijn hielp Adidas ook schapruimte te krijgen bij grote retailers en bracht nieuwe klanten in de winkels die andere Adidas-merchandise kochten.

Wat is de volgende stap? Het bedrijf bekijkt momenteel wat de mogelijkheden zijn met de overgebleven voorraad Yeezy-producten.

  • Kort nadat het partnerschap werd ontbonden, zei het bedrijf dat het zou proberen de kleding te verkopen zonder de Yeezy-naam.
  • Adidas zei ongeveer 300 miljoen euro aan royalty’s en marketingkosten te besparen door de producten onder de eigen merknaam te verkopen.
    • Deze strategie is echter niet zonder risico’s zeggen deskundigen. Critici zouden kunnen zeggen dat het bedrijf door de verkoop van de producten geen afstand neemt van Ye, wat mogelijk imagoschade oplevert.

(fjc/nd)

Meer