Acht op tien Belgen verkiezen digitale betalingen boven cash

Digitale betaaloplossingen winnen aan populariteit bij de Belgen. Volgens de Digital Payments Barometer 2025, een Ipsos-onderzoek uitgevoerd door de Vrije Universiteit Brussel in opdracht van partners Febelfin, Bancontact Payconiq Company, Mastercard, Visa en Worldline, verkiest ruim 80 procent van de Belgen digitale betalingen boven cash.


Key takeaways

  • Welgeteld 84 procent van de Belgen betaalt liever met een betaalapp dan met cash geld.
  • De Digital Payments Barometer 2025 toont ook aan dat ruim de helft van de Belgen dit jaar al gebruik heeft gemaakt van een mobiele betaaloplossing.
  • 60 procent geeft ook aan in de afgelopen 7 dagen een contactloze betaling te hebben gedaan.

In het nieuws: 84 procent van de Belgen betaalt liever met een app dan met contant geld. Dat blijkt uit de Digital Payments Barometer 2025.

  • In 2025 heeft meer dan één op de twee Belgen (55%) minstens één keer gebruikgemaakt van een mobiele betaaloplossing, waaronder een QR-code scannen en contactloos betalen via mobiele telefoon. Febelfin merkt op dat het de eerste keer is dat de kaap van 50 procent werd gerond.
    • Vooral betalen via QR-code wordt steeds populairder: bijna één op de twee Belgen (48%) heeft er al eens gebruik van gemaakt. Dat is een stijging ten opzichte van vorig jaar (42%). Bovendien neemt het vertrouwen toe: meer dan één op de twee Belgen (56%) zegt zich vandaag comfortabel te voelen bij het gebruik van deze betaalmethode. 
    • Ook contactloos betalen via een mobiele telefoon of verbonden apparaat wint aan populariteit, zij het in mindere mate: iets meer dan een kwart van de Belgen zegt hiervan gebruik te hebben gemaakt (28%).

Verplichting om elektronische betaalmethodes te aanvaarden

Vergeet niet: Alle handelszaken en vrije beroepen in België moeten sinds 2022 verplicht minstens 1 elektronische of digitale betaalmethode aanvaarden.

  • De cijfers van 2025 bevestigen een betere kennis van deze wetgeving: bijna 7 op de 10 Belgen hebben er al van gehoord.
  • “We zien ook dat situaties waarin handelaars elektronische betalingen weigeren, minder vaak voorkomen: in 2025 betrof dit 57 procent van de Belgen, tegenover 67 procent in 2022”, voegt Febelfin eraan toe.
  • Wanneer elektronisch betalen niet beschikbaar is, zou 15 procent van de Belgen geen aankoop doen.
  • “De huidige trend ligt in lijn met de groeiende vraag naar elektronische betaaloplossingen. Het accepteren van elektronische betalingen wordt de norm, gestimuleerd door consumenten die steeds vlottere en toegankelijkere betaaloplossingen verkiezen”, klinkt het.

Contactloze kaartbetalingen zijn nieuwe gewoonte van de Belg

Zoom in: Het Ipsos-onderzoek toont ook aan dat contactloze kaartbetalingen het nieuwe normaal zijn voor de Belgen.

  • 60 procent van de Belgen geeft aan in de afgelopen 7 dagen een contactloze betaling te hebben gedaan.
  • “Dit succes is te danken aan het feit dat consumenten contactloos betalen als een snelle en veilige betaalmethode ervaren”, merkt Febelfin op. Ruim driekwart van de Belgen (77%) zegt zich vandaag comfortabel te voelen bij deze betaalmethode.
  • Bovendien worden contactloze kaartbetalingen steeds vaker de favoriete betaalmethode van de Belgen, ongeacht hun leeftijd, met uitzondering van 75-plussers, die de voorkeur geven aan het invoeren van de bankkaart in de betaalterminal.

Belgen kopen massaal spullen online

Ook dit: Voorts blijkt uit de Digital Payments Barometer 2025 dat 87 procent van de Belgen al eens iets online heeft gekocht.

  • “In vergelijking met voorgaande jaren beschikken steeds meer Belgen over de app van hun bank of over betaalapps waarmee ze een QR-code kunnen scannen om hun aankopen te betalen”, voegt de bankenfederatie eraan toe.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.