Belgen steunen massaal wetgeving rond verplicht elektronisch betalen in handelszaken

Branded content Lightspeed

Meer dan twee derde van de Belgische consumenten vindt horecabedrijven die geen elektronische betaalmethodes aanbieden niet meer van deze tijd.

Maar liefst 68 procent van de Belgen steunt de nieuwe wetgeving die handelszaken vanaf 1 juli 2022 verplicht om minstens één elektronisch betaalmiddel aan te bieden. De overtuigende steun kan gelinkt worden aan de veranderingen in het betaal- en consumptiegedrag die de pandemie hebben veroorzaakt. Dit blijkt uit een onderzoek van Lightspeed (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), het complete ondernemingsplatform, onder 1.000 Belgische consumenten.

Cash is niet meer koning

Met de nieuwe wetgeving hoopt minister van Financiën Vincent Van Peteghem het speelveld verder te vereffenen en fraude aan te pakken, iets wat door de introductie van het geregistreerd kassasysteem (GKS) – ook wel bekend als de witte kassa – in 2016 in gang is gezet.

De wetgeving gaat van kracht in een tijd waar elektronische betaalmethodes al de norm zijn. Volgens het onderzoek geeft 86 procent van de respondenten aan dat hun betaalgedrag is veranderd sinds de pandemie: de helft (50%) geeft aan meer contactloos te betalen en 45 procent geeft aan vaker met kaart te betalen dan met contant geld. Veertien procent geeft zelfs aan helemaal geen contant geld meer bij zich te hebben.

Elektronische betaalmethodes cruciaal voor reputatie

De digitalisering van de horeca heeft ook zijn sporen nagelaten op het betaal- en consumptiegedrag in België: 67 procent is van mening dat horecabedrijven die geen elektronische betaalmethodes accepteren niet meer van deze tijd zijn. Twee op vijf (39%) gaven aan dat hun restaurantbezoek zelfs negatief werd beïnvloed omdat ze niet elektronisch konden betalen. Van dat totaal geeft 41 procent aan dat ze een bankautomaat moesten zoeken om hun rekening te betalen en meer dan de helft (58%) wil altijd de mogelijkheid hebben om met de kaart te kunnen betalen.

“Sinds de pandemie is contactloos betalen de norm geworden”, bevestigt Emine Youssef, Lightspeed Country Manager voor België. “Jonge ondernemers beseffen maar al te goed dat ze door het niet aanbieden van elektronische betaalmethodes het risico lopen veel klanten voorgoed te verliezen – om maar te zwijgen van de impact die dat zou kunnen hebben op hun reputatie. Hoewel deze nieuwe wetgeving een volgende stap is in de strijd tegen belastingfraude, denk ik ook dat het de horeca- en retailsector in België verder zal digitaliseren en professionaliseren. Volgens de Belgische consument lijkt het althans geen overbodige luxe. Lightspeed ondersteunt handelaren graag bij het introduceren en gebruiken van modernere betaaltechnologie voor hun gasten en klanten.” ».

Over deze enquête

1.000 Belgische consumenten uit Vlaanderen, Wallonië en Brussel namen deel aan dit onderzoek, dat werd uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau.

Over Lightspeed

Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.

Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.

Voor meer informatie, zie www.lightspeedhq.be

Meer