Het emiraat Abu Dhabi heeft grote financiële inspanningen gedaan om zijn luchtvaartmaatschappij Etihad Airways tot een wereldwijd marktleider te laten uitgroeien. Dat blijkt uit cijfers die Etihad heeft bekend gemaakt naar aanleiding van een nieuwe kapitaaloperatie, waarbij investeerders nog eens 600 miljoen dollar in de luchtvaartmaatschappij hebben geïnvesteerd.
De nieuwe operatie verliep volgens een sukuk, een islamitische obligatie. De cijfers tonen dat Etihad sinds zijn oprichting zeventien jaar geleden van zijn nationale overheid voor 22 miljard dollar financiële injecties heeft ontvangen.
Ambities
Dit bedrag onderstreept de ambities die het olierijke emiraat Abu Dhabi koesterde om van zijn nationale luchtvaartmaatschappij een wereldspeler te maken,’ betogen waarnemers.
Het is niet duidelijk of er ook nog betalingen zijn gebeurd nadat de Verenigde Arabische Emiraten met de Verenigde Staten twee jaar geleden een akkoord voor de luchtvaartsector hebben gesloten. In die overeenkomst hadden de emiraten een grotere financiële transparantie over hun luchtvaartmaatschappijen beloofd.
Nog voor de uitbraak van de coronacrisis had Etihad zijn hoge ambities echter al gedeeltelijk ingeperkt. De voorbije vier jaar heeft de maatschappij immers al een verlies van 5,67 miljard dollar opgestapeld.
Etihad heeft sinds de uitbraak van de coronacrisis geen melding van staatssteun gemaakt. De uitgifte van de nieuwe obligatie-lening maakt echter deel uit van een overbruggingsprogramma voor een periode van vijf jaar, waarbij in totaal voor 3 miljard dollar aan sukuk zou kunnen worden uitgegeven.
Om de impact van de coronacrisis op te vangen, heeft Etihad al duizenden arbeidsplaatsen geschrapt. Tijdens de eerste jaarhelft moest de maatschappij een verlies van 758 miljoen dollar boeken.
Koerswijziging
Drie jaar geleden maakte Etihad een belangrijke koerswijziging bekend. Tot op dat ogenblik had de maatschappij een strategie gehanteerd om in een aantal buitenlandse sectorgenoten, vaak noodlijdend, te investeren. Op die manier hoopte Etihad grotere trafieken naar Abu Dhabi te kunnen trekken.
Een aantal mislukkingen dreven het bedrijf uiteindelijk naar andere opties. Daarbij opteerde Etihad voor een grotere focus op regionale verbindingen. Bij die transformatie werden een aantal routes geschrapt en werden tevens een aantal orders voor vliegtuigen ingetrokken.
Sinds de uitbraak van de coronacrisis hebben regeringen over de hele wereld zich verplicht gezien om hun nationale luchtvaartmaatschappijen bij te springen.
Emirates kreeg van Dubai 2 miljard dollar steun, terwijl Lufthansa op 10,5 miljard dollar overheidssteun kon rekenen. Ook Zuid-Afrika maakte recent bekend 641 miljoen dollar ter beschikking te stellen van zijn nationale luchtvaartmaatschappij.