Tram van de toekomst wil oude spoorlijnen recycleren

Op het platteland is de auto nog steeds het belangrijkste vervoermiddel. Er is innovatief denken nodig om een ​​oplossing voor die situatie te vinden. Dat is de stelling van een team van Duitse ontwerpers, die daarvoor het concept van Abacus creëerden. Daarbij wil men ter ziele gegane spoorwegen gebruiken om duurzaam transport naar afgelegen regio’s te brengen.

Abacus was een van de projecten die werden geselecteerd voor de Future Mobility Competition van het Deense architectuurtijdschrift Dezeen.

Landelijke regio’s

Abacus is gecentreerd rond het idee om geavanceerde mobiliteitsoplossingen specifiek naar de afgelegen landelijke regio’s te brengen. In die gebieden is immers vaak slechts een beperkt openbaar vervoer beschikbaar. Verplaatsingen moeten er dan ook vaak met de auto worden uitgevoerd.

Abacus meent echter een alternatief te kunnen aanreiken. Op vele plaatsen liggen immers nog oude spoorlijnen die niet meer worden gebruikt. Volgens Abacus moet het mogelijk zijn om die routes opnieuw te activeren voor een nieuw type van transport, dat lokale gemeenschappen – vaak met een lage bevolkingsdichtheid – opnieuw met de stedelijke gebieden kan verbinden.

De onderwerpers van Abacus – Lea Haats, Erik Mantz-Hansen en Konstantin Wolf – hebben een speciaal voertuig ontwikkeld dat zich autonoom over de oude spoorlijnen kan bewegen. Er zijn geen specifieke stopplaatsen voorzien, maar reizigers kunnen het voertuig op elke locatie langs het traject laten halt houden. Dat geldt zowel voor het opstappen als het uitstappen.

“Mobiliteit op het platteland lijkt het moeilijkst aan te pakken”, voeren de initiatiefnemers aan. “Er is hier immers sprake van een zwaar overwicht van het autoverkeer. Daarvoor kunnen meerdere redenen naar voor worden geschoven.”

Schleswig-Holstein

“Het probleem is vooral terug te brengen tot de lage bevolkingsdichtheid, waardoor frequente treinverbindingen en een dicht netwerk van busroutes economisch onhaalbaar wordt” zeggen de ontwerpers. “Er kan echter een alternatief worden gevonden in de vorm van kleinere spoorvoertuigen die veel haltes hebben en door elektriciteit worden aangedreven om de uitstoot en geluidsoverlast te verminderen.

Abacus werd ontworpen in samenwerking met het Gesellschaft für Energie & Klimaschutz van de Duitse deelstaat Schleswig-Holstein. Volgens het ontwerpteam is de deelstaat perfect geschikt om een proefproject op te zetten. In deze regio is de spoorweginfrastructuur snel achteruit is gegaan om in toenemende mate plaats te maken voor autowegen.

Een eenvoudig handgebaar volstaat om de tram te stoppen. – Foto: Abacus

Abacus is ontworpen om op elke mogelijke locatie halt te houden. Passagiers langsheen de route kunnen het voertuig halt laten houden door eenvoudig met de handen te zwaaien. Het signaal wordt herkend door boordcamera’s, die het voertuig signaleren om te stoppen. Abacus is daarmee dus in staat om elke locatie met een lage dichtheid langs zijn route te bedienen.

De initiatiefnemers willen een proefbaan aanleggen van het dorp Gros Rönnau naar de dichtstbijzijnde stad Bad Segeberg. Daar is een aansluiting mogelijk op de traditionele spoorverbinding naar Kiel, de hoofdstad van de deelstaat.

De route die de initiatiefnemers in gedachten hebben, heeft een lengte van drie kilometer lang en zou speciale sporen bevatten die de Abacus door inductie van elektriciteit zouden moeten voorzien. Het voertuig is bovendien ontworpen om het vervoer ook gemakkelijk te maken voor mensen met een lichamelijke handicap.

Meer