Biergiganten AB InBev en Carlsberg kampen met teleurstellende verkoopcijfers


Key takeaways

  • Anheuser-Busch InBev rapporteerde een winst- en omzetdaling en voldeed daarmee niet aan de verwachtingen van analisten.
  • Carlsberg kende een volumedaling van 1,3 procent door een zwakke consumentenvraag in China.
  • Heineken rapporteerde een volumestijging van 0,7 procent, maar erkende een uitdagend consumentenklimaat in sommige markten.

Twee grote brouwgiganten, Anheuser-Busch InBev en Carlsberg, rapporteerden teleurstellende verkoopcijfers voor het derde kwartaal. Consumenten, vooral in China, hebben hun bierconsumptie teruggeschroefd als gevolg van de economische druk en kiezen voor goedkopere alternatieven of minderen helemaal.

Anheuser-Busch InBev (AB InBev), ’s werelds grootste brouwer, zag zowel de winst als de omzet dalen en voldeed niet aan de verwachtingen van analisten. Ondanks de aankondiging van een aandeleninkoopprogramma van 2 miljard dollar en het verhogen van de verwachtingen, reageerden beleggers negatief en daalden de aandelen met bijna 4 procent. Het volume en de inkomsten daalden in de belangrijkste markten, waaronder China, de Verenigde Staten, Mexico en Europa. AB InBev schreef deze uitdagingen toe aan een lagere consumentenvraag, vooral in Chinese bars en restaurants.

Carlsberg rapporteert vergelijkbare uitdagingen

Carlsberg, de op twee na grootste brouwer ter wereld, rapporteerde een volumedaling van 1,3 procent en noemde een zwakke consumentenmarkt in China als belangrijkste factor. CEO Jacob Aarup-Andersen erkende deze trend en gaf aan dat het bedrijf tijdelijk de focus zou verleggen van het promoten van dure luxemerken naar mainstream bieren in markten waar de verkoop van luxebieren onder grote druk staat. Hij sprak echter zijn langetermijnvertrouwen uit in het succes van hun premiumstrategie en verwacht dat deze binnen tien jaar een groter deel van Carlsbergs portfolio zal uitmaken.

Interessant is dat AB InBev een sterke groei (10,2 procent) rapporteerde voor zijn luxemerken zoals Corona buiten Mexico. In China echter, waar AB InBev sterk de nadruk legt op haar premium portfolio, daalden zowel de opbrengsten als het volume met respectievelijk 16,1 procent en 14,2 procent. Ze blijven erbij dat deze strategie een waardevolle groeimogelijkheid blijft.

Heineken beleeft ook moeilijk kwartaal

Heineken, ’s werelds op één na grootste brouwer, rapporteerde een volumestijging van 0,7 procent in het afgelopen kwartaal, maar erkende ook een uitdagend consumentenklimaat met sterke dalingen in markten als Cambodja als gevolg van concurrentie van goedkopere lokale merken.

De prestaties van brouwers in China in het derde kwartaal roepen vragen op over hun strategieën. Siphelele Mdudu, een beleggingsanalist bij Matrix Fund Managers, een investeerder in AB InBev, vroeg zich af of de prijsstrategie van AB InBev voor premium bieren wel is afgestemd op het huidige consumentenvertrouwen. Hij suggereerde dat als bedrijven te hard pushen met prijsverhogingen of premium aanbiedingen wanneer consumenten te maken hebben met economische tegenspoed, ze het risico lopen klanten te verliezen aan goedkopere alternatieven. Dit scenario zou een herevaluatie van de balans tussen dure en betaalbare bieren binnen hun portfolio’s noodzakelijk kunnen maken.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.