De bierbrouwer AB InBev opent zijn eigen webshop. Via jupilershop.be kunt u Jupiler, Stella, Leffe en het nieuwe bier Victoria bestellen. De groothandelaar haakt daarmee in op een trend die vooral in de VS aan populariteit wint.
Sinds vrijdag kunt u terecht op de webshop om blikjes, flesjes of bakken bier rechtstreeks bij u thuis te laten leveren. U hoeft daarvoor niet meer langs de winkel te gaan. Buiten het gekende aanbod van AB InBev biedt de brouwer ook Victoria aan, het bier waarmee hij de concurrentie met Duvel wil aangaan.
‘We speelden al langer met het idee om een webshop te lanceren omdat consumenten daarnaar vroegen’, zegt woordvoerster Karolien Cloots. ‘De coronacrisis en de sluiting van de horeca heeft de ontwikkeling daarvan versneld.’ Het concept bevindt zich nu nog in een pilootfase en het assortiment kan later nog uitgebreid worden, klinkt het.
Duurder dan in winkel
Over de vooruitzichten wil AB InBev nog niet veel kwijt. ‘Het is momenteel nog een kleinschalig initiatief en zullen stap voor stap evalueren hoe we hiermee verder doen’, zegt Cloots.
Een bak bier kost bij Jupiler wel iets meer dan in de winkel. Voor 24 flesjes betaalt u op jupilershop.be 14,19 euro. In de supermarkten is die gemiddeld 1 euro goedkoper. ‘Iedere speler bepaalt zelf zijn prijszetting. Meer kunnen we daar niet over zeggen’, klinkt het bij AB InBev.
Herbronning
AB InBev is niet de eerste groothandelaar die met dit idee op de proppen komt, maar wel de eerste in België die de supermarkten deels omzeilt. Heineken verkoopt al sinds vorig jaar rechtstreeks aan de Nederlandse consument en ook Pepsi kwam onlangs met hetzelfde idee. De consumentengroepen Unilever en Procter & Gamble denken al langer na over een eigen webshop, maar gingen nog niet tot actie over.
Het wijst erop dat de retailsector zichzelf aan het herdenken is. Door de coronacrisis zijn mensen massaal online beginnen kopen en brengt de verkoop via winkels minder op. Als meer grote leveranciers de verkoop via bakstenen winkels gaan overslaan, zou dat wel eens een stevige impact op de supermarktsector kunnen hebben.