Aantal verkochte smartphones zal in 2026 dalen door verwachte prijsstijgingen als gevolg van AI-hype


Key takeaways

  • Er wordt verwacht dat het aantal verkochte smartphones in 2026 met 2,1 procent zal afnemen als gevolg van stijgende prijzen.
  • De gemiddelde verkoopprijs van smartphones zal naar verwachting met 6,9 procent stijgen door tekorten aan halfgeleiders en stijgende kosten voor DRAM-chips.
  • Kleinere smartphonefabrikanten kunnen moeite hebben om winstgevend te blijven door de stijgende componentkosten, terwijl grotere merken zoals Apple en Samsung zich beter kunnen aanpassen.

De groeiende vraag naar artificiële intelligentie (AI) creëert een rimpeleffect op de smartphonemarkt, wat zou kunnen leiden tot prijsstijgingen en minder zendingen in 2026.

Counterpoint Research voorspelt een daling van 2,1 procent in smartphonezendingen in dat jaar, een afwijking van eerdere voorspellingen van stabiele of positieve groei. Dit weerspiegelt een daling van de vraag, zoals gemeten aan de hand van het aantal apparaten dat naar retailers wordt verscheept.

Stijgende kosten

De gemiddelde verkoopprijs van smartphones zal naar verwachting ook aanzienlijk stijgen, met 6,9 procent, vergeleken met de eerdere voorspelling van een stijging van 3,6 procent. Die opwaartse trend wordt gevoed door tekorten en knelpunten in de toeleveringsketen van halfgeleiders, die de prijzen van componenten opdrijven.

Met name de vraag naar DRAM-chips (dynamic random access memory) die in datacenters voor AI worden gebruikt, is groter dan het aanbod, waardoor de prijzen dit jaar zijn gestegen. DRAM is ook een essentieel onderdeel in smartphones. Low-end smartphones met een prijs van minder dan 170 euro hebben hun totale kosten sinds het begin van het jaar met 20-30 procent zien stijgen. Mid-range en high-end smartphones hebben kostenstijgingen van 10-15 procent gezien.

Meer prijsstijgingen verwacht

Counterpoint voorspelt verdere prijsstijgingen van DRAM, tot een stijging van 40 procent in het tweede kwartaal van 2026. Dit zou kunnen leiden tot een extra stijging van 8 procent tot meer dan 15 procent in de productiekosten van smartphones. Die stijgende kosten kunnen worden doorberekend aan de consument, wat bijdraagt aan de verwachte stijging van de gemiddelde verkoopprijzen.

Terwijl sommige bedrijven ervoor kunnen kiezen om onderdelen zoals camera’s of schermen te verlagen om de kosten te beperken, kunnen andere bedrijven proberen om consumenten te verleiden om duurdere modellen te kopen. Counterpoint suggereert dat Apple en Samsung zich in een betere positie bevinden om door dit uitdagende landschap te navigeren vanwege hun dominante marktpositie en prijsflexibiliteit. Kleinere spelers, met name Chinese smartphonefabrikanten die zich richten op het midden- en lage segment van de markt, kunnen echter grote problemen ondervinden bij het in evenwicht brengen van hun marktaandeel en winstmarges. (fc)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.