De aandelenkoersen van scheepvaartbedrijven rijzen uit de pan in verhouding met de aanhoudende knelpunten binnen de toeleveringsketen. De meesten onder hen tekenden dit jaar al een stijging van meer dan honderd procent op.
Aandelen van scheepvaartbedrijven noteren driecijferige groei door stijgende vervoerskosten
Waarom is dit belangrijk?
De coronacrisis en het navolgend economisch herstel zetten enorme druk op het wereldwijde vervoer van containers. Dat werd pijnlijk duidelijk toen het vrachtschip Ever Given kwam vast te zitten in het Suezkanaal en de gehele toeleveringsketen lam legde. Scheepvaartbedrijven plukken dit jaar de vruchten van de kolossale vraag naar meer spullen.Opgemerkt in de markt: De aandelen van scheepvaartbedrijven zijn stevig op drift, vaak met driecijferige groeiratio’s op de koers.
- Zo groeide Evergreen Marine Corp, het Taiwanese bedrijf dat de Ever Given beheert, dit jaar met 273 procent.
- Yang Ming Marine Transport Corp, een andere Taiwanese scheepvaartgigant, zag zijn aandelen met maar liefst 441 procent stijgen.
- Het Chinese Cosco Shipping Holdings klom in 2021 met 110 procent op de beurs van Shanghai.
- De Amerikaanse Eagle Bulk Shipping en Diana Shipping tekenden beiden een koersstijging van meer dan 170 procent op.
- Het Deense Maersk is een van de “verliezers” met een year-to-date koersstijging van 32,25 procent.
- Ook andere bedrijven in de sector profiteren stevig: container-leasingbedrijven ZIM en Danaos groeiden op de beurs respectievelijk met 282 en 243 procent.
De oorzaak is de absurde prijsstijging: de trafiekkosten van containers worden bovendien steeds sneller duurder.
- Volgens Bloomberg kostte het in 2016 ongeveer 10 dollar om een ton goederen van Shanghai naar Rotterdam te verschepen.
- Tegenwoordig kost dat 10.000 dollar.
- Dit jaar alleen al is het vervoer van een container in de laatste vijf maanden drie keer duurder geworden.
- De Freightos Baltic Index, die de kost van het containerverkeer opmeet, steeg vorige week naar zijn hoogste punt ooit, weet Freightwaves.
- De enige verliezers binnen de scheepvaartwereld zijn de olietankers. De rest doet het ongeveer 60 procent beter op groeivlak dan de S&P 500, schrijft Business Insider.
(mah)