Aandeel Meta keldert na teleurstellend kwartaalrapport

Na Microsoft en Alphabet was het gisteren de beurt aan Meta, het moederbedrijf boven onder meer Facebook, om de resultaten voor het derde kwartaal van 2022 bekend te maken. En zoals verwacht, zijn ze niet erg goed. De techgigant zag de winst in het derde kwartaal meer dan halveren. Het aandeel verloor gisteren nabeurs bijna 20 procent.

Waarom is dit belangrijk?

Er gaan steeds meer alarmbellen af bij Meta, dat nu van plan is "belangrijke veranderingen" door te voeren om zijn kosten vóór 2023 te verlagen. Het techbedrijf krijgt op de beurs rake klappen na sombere vooruitzichten voor de laatste maanden van het jaar. Het aandeel dook gisteren nabeurs bijna 20 procent lager.

In de actualiteit

  • In het derde kwartaal bedroeg de omzet van Meta 27,7 miljard dollar, een daling van 4 procent op jaarbasis. Dat is de tweede opeenvolgende daling op kwartaalbasis.
  • De nettowinst van Meta bedroeg 4,4 miljard dollar, minder dan de helft van wat het bedrijf in dezelfde periode vorig jaar verdiende. Dat was onder de verwachtingen van analisten.
  • Tegelijkertijd stegen de kosten en uitgaven van Meta op jaarbasis met 19 procent tot 22,1 miljard dollar.
  • Meta maakt een moeilijk jaar door; de sociale netwerkgigant heeft al twee derde van zijn waarde verloren sinds het begin van 2022. De negatieve vooruitzichten van zijn CEO Mark Zuckerberg helpen de situatie dan ook niet. De aandelenkoers van het bedrijf is gisteren nabeurs nog verder gedaald (-19 procent).

De details

  • Zuckerberg heeft inderdaad aangegeven dat de komende maanden nog moeilijk kunnen worden voor het bedrijf. Daarom worden maatregelen genomen om de schade te beperken.
  • “Wij benaderen 2023 met een focus op prioriteitstelling en efficiëntie die ons zal helpen door de huidige omgeving te navigeren en die van Meta een sterker bedrijf zal maken”, aldus de CEO.

De economische achteruitgang van de Amerikaanse reus is het gevolg van verschillende factoren:

  • Zijn kernactiviteit, online reclame, daalt door een lagere vraag. Dat is een gevolg van de hoge inflatie en de vrees dat er een recessie om de hoek loert.
  • Meta ziet de toename van het aantal gebruikers vertragen, terwijl de concurrentie – met name van TikTok – blijft groeien. Facebook noteerde nog steeds een stijging van 2 procent in maandelijkse actieve gebruikers (2,96 miljard), maar dat is nog steeds minder dan de 6 procent groei in hetzelfde kwartaal vorig jaar.
  • De investeringen in het metaverse. Meta geeft steeds meer geld uit aan zijn grote nieuwe project, ondanks het gebrek aan belangstelling van gebruikers en waarschuwingen van aandeelhouders.

De exploitatieverliezen die gepaard gaan met de ontwikkeling van de virtuele wereld kwamen het voorgaande kwartaal uit op 3,7 miljard dollar. De metaverse Reality Labs heeft het bedrijf sinds begin dit jaar 9,4 miljard dollar gekost. En de inkomsten daarvan zijn op jaarbasis met bijna 50 procent gedaald.

En nu?

  • Zuckerberg heeft investeerders gewaarschuwd dat het laatste kwartaal van 2022 niet top zal zijn. Hij verwacht een kwartaalomzet tussen 30 en 32,5 miljard dollar, een verdere daling van 3,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat is een teleurstellende prognose voor analisten, die 32,2 miljard dollar hadden verwacht.
  • Ondanks de terughoudendheid van sommigen en het gebrek aan resultaten moet Meta doorgaan met het injecteren van miljarden dollars in Reality Labs.
  • “Wij verwachten dat de operationele verliezen van Reality Labs in 2023 aanzienlijk zullen toenemen op jaarbasis. Na 2023 zijn we van plan de investeringen in Reality Labs te versnellen, zodat we ons doel kunnen bereiken om het totale bedrijfsresultaat van het bedrijf op lange termijn te laten groeien”, aldus Zuckerberg.
  • “Het bedrijf moet echter stappen ondernemen om de kosten te beperken en op alle niveaus belangrijke veranderingen doorvoeren om efficiënter te werken”, voegt hij eraan toe.

In het komende jaar zal Meta blijven investeren in drie belangrijke gebieden:

  • De AI-gestuurde ontdekkingsmotor die Reels en andere app-aanbevelingen aandrijft.
  • Het bedrijf zal zich ook blijven toespitsen op advertenties.
  • En natuurlijk ook het metaverse.

(ns/mah)

Meer