1 op de 3 Belgen wil nooit overschakelen naar een elektrische wagen

Elektrische wagens spelen een sleutelrol in de strijd tegen de klimaatopwarming. Toch is niet iedere Belg bereid om zo’n groene wagen in huis te halen. Uit een bevraging van de grootbank BNP Paribas Fortis blijkt dat 29 procent van de Belgen nooit een elektrische wagen wil aanschaffen.

De elektrische wagens zijn aan een opmars bezig. Sinds de start van het nieuwe millennium hebben verschillende producenten van elektrische wagens het levenslicht gezien. Met uiteraard Tesla op kop, maar ook Trivian en Lucid Motors. Ook de traditionele automerken trekken nu volop de kaart van groene wagens. Vraag is in welke mate de Belg bereid is om zo’n wagen te kopen.

Helft kiest voor groene wagen tegen 2029

Een bevraging van BNP Paribas Fortis bij 1.000 respondenten leert dat de helft van de Belgen tegen 2029 zal overschakelen naar een elektrische wagen. Eén op drie Belgen met een wagen wil dat zelfs tegen 2026 doen, het jaar waarin de fiscale aftrekbaarheid voor wagens met een verbrandingsmotor wegvalt.

Velen zullen de komende jaren overschakelen naar een groene wagen omdat het beleid hen in die richting stuurt. Voor 33 procent van de bevraagden is verplichting de belangrijkste reden om een elektrische wagen te kopen. Maar 16 procent van de bevraagden geeft aan dat hun steentje bijdrage aan de strijd tegen de klimaatopwarming de belangrijkste reden is.

Wanneer iemand een groene wagen koopt, is dat voornamelijk afhankelijk van de prijs. Zo geeft 70,5 procent van de respondenten aan dat een lagere aankoopprijs hen zou overtuigen om sneller over te schakelen naar elektrisch rijden. Voor 61,7 procent zouden meer laadpalen een overtuigende factor zijn en voor 61,4 procent zou een grotere actieradius een bepalende eigenschap zijn.

Ook wat infrastructuur betreft, zouden snellere laadbeurten (61,3 procent) en een eenvoudigere installatie van laadpalen (55,5 procent) mensen motiveren om sneller te kiezen voor een elektrische wagen.

Niet iedereen is overtuigd

Toch is niet iedereen overtuigd van elektrische wagens., want 29 procent van de respondenten geeft aan niet te willen overschakelen naar een elektrische wagen. De 55-plussers zijn sceptischer: 34 procent van hen wil niet overschakelen, terwijl dat cijfer bij de andere leeftijdsgroepen lager ligt. Bij de -34-jarigen zakt dat cijfer bijvoorbeeld tot 23,7 procent.

Er is ook een opvallend verschil tussen Franstaligen en Nederlandstaligen: 35,5 procent van de Franstalige respondenten wil niet overschakelen, terwijl dat bij de Nederlandstaligen 24,2 procent is. “Een mogelijke verklaring is dat er in Wallonië nog geen regelgeving werd aangekondigd die CO2-neutrale wagens verplicht. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zal er vanaf 2035 een wegverbod gelden voor thermische voertuigen”, merkt de bank op.

“De volgende jaren gaan massaal veel Belgen nadenken over de meest optimale manier om de overstap naar een elektrisch voertuig te financieren. Kopen of leasen wordt een belangrijke vraag”, merkt Leen Teunen, marketingdirecteur bij BNP Paribas Fortis en bestuurder bij e-mobilitybedrijf Optimile, op in een persbericht.

Totaalplaatje

“Als bank vinden we het belangrijk om het totaalplaatje te bekijken met onze klanten. Door de total cost of ownership te bekijken, zullen we in sommige gevallen tot de conclusie komen dat een hogere aankoopprijs kan worden verantwoord door de lagere kosten voor onderhoud en verbruik.”

Ze voegt er wel aan toe dat de bank ook naar andere factoren zal kijken, zoals verzekeringen en oplossingen voor het opladen van een elektrische wagen. “Tot slot is het evident dat klanten die de overstap maken naar minder vervuilende mobiliteit, ook e-bikes zullen bekijken als alternatief vervoersmiddel – ook daar zullen we onze rol spelen als bank en verzekeraar”, aldus Teunen.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.