Nieuwe auto’s zijn met steeds meer geavanceerde rijhulpsystemen uitgerust, maar toch blijken ze vaak nog door dagelijkse uitdagingen zoals een bochtige weg met problemen te kunnen worden geconfronteerd. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) in de Verenigde Staten.
De studie was gebaseerd op een analyse van het rijgeddrag van negenendertig chauffeurs die gebruik maakten van geavanceerde rijhulpsystemen die in de tweede helft van het voorbije decennium in modellen van de autobouwers Land Rover en Volvo werden ingebouwd.
Rechte rijstroken
De twee modellen die in het onderzoek werden gebruikt, waren uitgerust met een adaptieve cruisecontrol. Bij Volvo werd dat systeem ook nog gecombineerd met een technologie voor rijstrook-centrering.
De onderzoekers moesten daarbij vaststellen dat deze geavanceerde rijhulpsystemen door de chauffeurs op bochtige wegen minder vaak werden geactiveerd dan op routes met rechte rijstroken.
Het rijgedrag, dat over een periode van vier weken werd gemeten, toonde aan dat de bestuurders van Land Rover op een bochtig traject 72 procent minder geneigd waren de rijhulpsystemen te activeren. Bij Volvo werd daarbij een score van 75 procent opgetekend.
Stof tot nadenken
Deze vaststelling zou volgens de onderzoekers stof tot nadenken moeten bieden. “Deze systemen zijn immers meestal ontworpen om vooral dit type problemen onder controle te krijgen”, voert onderzoeksleider Wen Hu, transportspecialist bij het Insurance Institute for Highway Safety, aan.
“De technologieën die bij het onderzoek werden ingezet, bieden immers een groter voordeel op een bochtig parcours dan op een traject met lange rechte rijstroken. In situaties waar deze toepassingen het meeste nut zouden kunnen bieden – in bochten gebeuren immers veel meer ongevallen dan op een rechte weg – blijken ze vaak niet actief te zijn.”
“Dit is een zorgwekkende vaststelling”, betoogt Wen Hu nog. “De meerwaarde die deze systemen op het gebied van veiligheid bieden, zouden worden gemaximaliseerd indien de bestuurders de technologie in de meest cruciale situaties zouden kunnen gebruiken.”
De onderzoekers benadrukken daarbij wel niet te hebben kunnen vaststellen of de bestuurders de systemen bij het naderen van een bocht manueel uitschakelen of dat de technologie in die situatie zichzelf automatisch desactiveerde.