Verwarmde zetels of rijhulpsystemen in je wagen? Binnenkort moet je daar misschien een abonnement voor afsluiten

Een vaste maandelijkse bijdrage betalen om bijvoorbeeld naar Netflix te kijken is vandaag de normaalste zaak ter wereld. Maar het ziet er naar uit dat de abonnementsformule ook aan populariteit wint in de autosector. Meer en meer autobedrijven vragen een maandelijkse of jaarlijkse bijdrage om een beroep te kunnen doen op bepaalde extra’s.

Waarom is dit belangrijk?

Dankzij abonnementsformules hebben autoproducenten zicht op jaarlijks of maandelijks wederkerende opbrengsten. Streamingdiensten, zoals Netflix en Amazon Prime, hebben inmiddels aangetoond dat dergelijke formules succesvol kunnen zijn. Vraag blijft natuurlijk in welke mate bestuurders bereid zijn een maandelijkse bijdrage te betalen voor enkele extra's.

Het abonnementsmodel is al enkele jaren aan een stevige opmars bezig. Denk bijvoorbeeld aan de streamingdiensten van Netflix en Amazon. Ook in de gamesector doen almaar meer uitgevers een beroep op dat systeem. Electornic Arts (EA) en Microsoft bieden bijvoorbeeld al een abonnementsdienst aan waarbij gamers voor een maandelijkse bijdrage toegang krijgen tot een verzameling games.

Betalen voor rijhulpsystemen

En nu lijkt ook de autosector brood te zien in zo’n dienstverleningen. Sommige autoconstructeurs hebben zelfs al een betalende formule op de markt gebracht. Zo heeft Tesla eerder deze maand de zogenaamde FSD-abonnement (Full Self-Driving Capability) gelanceerd. Daarmee krijgen de abonnee’s toegang tot een geavanceerd rijhulpsysteem. Concreet gaat het om een autopiloot die je auto assisteert bij het sturen, acceleren en remmen voor andere voertuigen en voetgangers binnen zijn rijstrook.

Het abonnement kost 150 dollar per maand. Volgens Tesla heeft dat als grote troef dat de bestuurders niet in één klap 10.000 dollar moeten ophoesten om een beroep te kunnen doen op die extra dienstverlening. Al zijn er wel nog enkele euvels voor bepaalde Teslabestuurders. Zo bleek onlangs dat eigenaars van een Model Y de hardware van hun wagen moeten upgraden alvorens ze zich kunnen abonneren op FSD. Het prijskaartje van die upgrade: 1.500 dollar.

Klanten die eerder Tesla’s Enhanced Autopilot-pakket kochten, een product dat het bedrijf niet langer verkoopt, kunnen zich abonneren op FSD voor een lagere prijs van 99 dollar per maand, maar hebben mogelijk ook de HW3-upgrade nodig.

Andere autoconstructeurs springen op de kar

Cadillac werkt intussen ook al met een abonnement. Bestuurders kunnen 25 dollar per maand betalen om toegang te krijgen tot het systeem Super Cruise. Dat systeem stelt bestuurders in staat gedeeltelijk geautomatiseerd te rijden. De eerste drie jaar kunnen bestuurders gratis gebruikmaken van Super Cruise.

Het lijkt slechts een kwestie van tijd vooraleer andere autoconstructeurs ook op die kar springen. Mercedes-Benz zal naar verluidt achterwielbesturing aanbieden op zijn aankomende elektrische sedan EQS als een jaarlijks abonnement van 575 dollar in Duitsland, schrijft The Drive.

BMW was in 2019 begonnen met de betalende formule Apple CarPlay aan te bieden, maar heeft uiteindelijk beslist om geen abonnementskosten meer aan te rekenen. Het regende namelijk klachten over de betalende formule. Dat neemt niet weg dat de autoproducent nadenkt over andere abonnementsformules. Zo plant het bedrijf om bepaalde extra’s, zoals verwarmde zetels en andere comfortsystemen, in een abonnementspakket te steken.

Zijn bestuurders bereid een maandelijkse bijdrage te betalen?

Vraag is in welke mate mensen bereid zullen zijn om voor dergelijke dienstverleningen een maandelijkse bijdrage te betalen. Uit een bevraging van de autoverkoopsite autolist.com blijkt dat 45 procent van de bestuuders de voorkeur geeft aan een eenmalige betaling voor rijhulpsystemen. Slechts 18 procent is bereid een maandelijkse bijdrage te betalen via een abonnementsformule. De overige respondenten hadden geen specifieke voorkeur.

Voorts blijkt dat het prijskaartje mee het succes bepaalt van de abonnementsformules. 32 procent van de bevraagden zou bereid zijn een abonnement af te sluiten als de maandelijkse bijdrage schommelt tussen 11 en 24,99 dollar. Dat cijfer daalt tot 6,6 procent zodra de maandelijkse bijdrage oploopt tot meer dan 100 dollar.

“Elke prijs zal verkeerd zijn, dus we passen hem aan naarmate we zien dat de waardepropositie zinvol is voor de mensen”, zei Elon Musk, CEO van Tesla, eerder deze week nog tijdens een persconferentie. Hoe dan ook lijken de mensen niet te springen om een maandelijkse bijdrage te betalen voor bepaalde features die in principe al aanwezig zijn in hun wagen, maar achter een digitale slot zitten.

(bzg)

Lees ook:

Meer
Lees meer...
Markten