Het Zweedse bedrijf Spotify, aanbieder van muziekstreams, verwacht eind dit jaar meer dan 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers te hebben. Dat staat in een rapport dat de onderneming bij de presentatie van de resultaten van het derde kwartaal van dit jaar heeft gepubliceerd.
Tijdens dat kwartaal kon Spotify 16 miljoen nieuwe maandelijkse gebruikers registreren. Daarmee bouwde het bedrijf zijn publiek met 4,4 procent verder uit.
Verwacht wordt dat die groei tijdens de laatste drie maanden van dit jaar tot een niveau tussen 5 procent en 6,8 procent zal versnellen. Daardoor zou Spotify het jaar kunnen afsluiten met een gebruikerspubliek van 400 miljoen to 407 miljoen mensen.
Reclame
Europa is voor Spotify de grootste markt van de wereld. Het continent heeft in het totale gebruikerspubliek van Spotify een aandeel van 34 procent, gevolgd door Noord-Amerika (24 procent) en Latijns-Amerika (22 procent). Deze regio’s bezorgen het bedrijf samen een publiek van meer dan 300 miljoen mensen.
In de rest van de wereld heeft Spotify 79 miljoen luisteraars. Het bedrijf zegt daarbij vooral India, de Filippijnen, Indonesië, Zuid-Korea, Bangladesh en Pakistan als belangrijke groeigebieden te bestempelen.
Het grootste gedeelte van het publiek doet beroep op de gratis – door advertenties ondersteunde – versie van Spotify. Dat platform telde tijdens het voorbije kwartaal 220 miljoen gebruikers, terwijl 161 miljoen mensen voor een betaalde versie opteerden.
Ook bij deze betaalde abonnementen is Europa voor Spotify de sterkste markt (40 procent), gevolgd door Noord-Amerika (29 procent), Latijns-Amerika (20 procent) en de rest van de wereld (11 procent).
Snelle groei
Hoewel Spotify het grootste deel van zijn omzet met reclamevrije activiteiten genereert, vertonen de inkomsten uit advertenties snelle groei. In die sectie werd een groei met 74,6 procent tot 323 miljoen dollar gemeld.
Het bedrijf voegt er nog aan toe dat podcasts voor Spotify eveneens een belangrijke groeimarkt vormen. Daar lieten de inkomsten uit reclame het voorbije kwartaal een driecijferige groei optekenen. Spotify getuigt dat steeds meer gebruikers naar podcasts luisteren. Bovendien besteden ze aan het medium ook langere tijd.
Tijdens het derde kwartaal van dit jaar boekte Spotify een omzet van meer dan 2,5 miljard euro. Dat was 27 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet uit abonnementen groeide met 22 procent, maar de advertentie-inkomsten namen met 75 procent toe tot 323 miljoen euro.
Spotify boekte een nettowinst van 2 miljoen euro. In het derde kwartaal van vorig jaar was er nog een verlies van 101 miljoen euro gemeld.
(lb)