Eerste superjumbo van Emirates wordt ontmanteld; meeste onderdelen moeten nieuw leven krijgen

Luchtvaartmaatschappij Emirates uit Dubai is met de ontmanteling van zijn oudste superjumbo van het type Airbus A380 van start gegaan. Emirates is wereldwijd de grootste afnemer van de superjumbo, maar het toestel brengt minder voordelen dan oorspronkelijk was gehoopt. Ook op lange afstanden wordt immers steeds vaker op kleinere vliegtuigen overgeschakeld.

Emirates zegt echter bij de ontmanteling zoveel mogelijk componenten te willen recupereren of een nieuwe bestemming te willen geven. Op die manier kan de ecologische voetafdruk van de totale levenscyclus van het toestel verder worden verkleind.

Ruggengraat

Emirates had plannen om van de Airbus A380 de ruggengraat van zijn vloot te maken. Het toestel liet immers toe om met één enkele vlucht een groot aantal passagiers tussen grote knooppunten van de wereldwijde luchtvaart te laten reizen.

De luchtvaartmaatschappij nam zijn eerste superjumbo dertien jaar geleden in gebruik met een vlucht tussen Dubai en New York. In totaal heeft het toestel 6.319 reizen gemaakt, maar zal nu worden ontmanteld.

Daarbij zullen onder meer de motoren, de landingsgestellen en de onderdelen voor de vluchtcontrole worden gerecupereerd. Andere delen van het vliegtuig zullen worden verwerkt en onder meer als meubels of memorabilia te koop worden aangeboden.

Emirates wijst erop dat er geen tweedehands markt bestaat voor superjumbo’s die uit dienst worden genomen. “Er blijft dan ook weinig anders over dan de toestellen te ontmantelen”, merkt Tim Clark, voorzitter van Emirates, op.

Airbus stopte twee jaar geleden met de productie van het vliegtuig. Dat was twaalf jaar nadat de bouw van het type van start was gegaan. De constructeur bleek echter voor de superjumbo onvoldoende orders te ontvangen om de productie nog langer in stand te houden.

Met een totale bestelling van 118 exemplaren was Emirates de grootste klant van de superjumbo. “De Airbus A380 bleek bij de reizigers op een grote populariteit te kunnen rekenen”, merkt de maatschappij op. Het vliegtuig zou Emirates dan ook hebben geholpen bij de uitbouw van zijn klantenbestand.

De maatschappij voegt eraan toe dat het type ook de in de toekomst een belangrijke plaats in zijn vloot zou behouden. Emirates zegt daarbij de volgende twee decennia de grootste exploitant van het vliegtuig te zullen blijven. Over enkele weken levert Airbus zijn laatste superjumbo aan de Arabische maatschappij af.

Bar

Wanneer een vliegtuig uit dienst wordt genomen, wordt het toestel meestal naar een afgelegen locatie gevlogen om te worden ontmanteld. Daarbij worden alleen de meest waardevolle componenten gerecupereerd, maar de rest van het toestel gaat verloren en takelt op de beruchte vliegtuigkerkhoven verder af.

“Emirates hanteert echter een andere strategie”, voert Tim Clark aan. “Er is gekozen voor een samenwerking met het bedrijf Falcon Aircraft Recycling uit de Verenigde Arabische Emiraten om het grootste deel van de onderdelen van het vliegtuig een nieuwe bestemming te geven.”

“Op die manier wordt vermeden dat grote delen van de vliegtuigen uiteindelijk als afval verloren gaan”, merkt Clark op. “Bovendien gebeurt de ontmanteling van de toestellen volledig op het grondgebied van de Verenigde Arabische Emiraten. Hierdoor kan Emirates zijn totale ecologische voetafdruk nog verder verkleinen.”

Onder meer voor de bar aan boord van het toestel wordt een grote interesse verwacht. Een gedeelte van de opbrengst van de verkoop zal worden geschonken aan de Emirates Airline Foundation, een organisatie die kinderen in nood wil ondersteunen.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.