Van Super Cruise naar Ultra Cruise: GM zal handsfree rijden sterk uitbreiden tegen 2023

Vanaf 2023 zullen eigenaars van bepaalde premium voertuigen van General Motors (GM) in staat zijn om op een knop te drukken en handsfree te rijden in de meeste rijsituaties – inclusief snelwegen, woonwijken en straten in de stad.

Waarom is dit belangrijk?

Ultra Cruise - de volgende generatie technologie voor automatisch rijden - is een grote stap vooruit richting het doel van de autofabrikant: "nul ongevallen, nul uitstoot en nul files".

GM zegt dat het uiteindelijk mogelijk zal maken om “deur-tot-deur” handsfree rijden op vrijwel elke verharde weg in de VS en Canada. Het addertje onder het gras: net als nu zullen bestuurders wel altijd de weg in de gaten moeten houden – zelfs als de auto rijdt – voor het geval ze de controle moeten overnemen.

Tesla beloofde eerder al deur-tot-deur, hands-free reizen waar te maken met zijn AutoPilot technologie en rolt momenteel een bèta versie uit van zijn zogenaamde “full self-driving” (FSD) systeem.

De naam van het systeem komt echter niet helemaal overeen met de realiteit. Tesla-bestuurders moeten voortdurend het stuurwiel aanraken om oplettendheid te registreren, en in tegenstelling tot GM is er geen bestuurder-monitoringsysteem om je blik te volgen terwijl je je handen in je schoot laat rusten.

Het systeem van GM

GM zegt dat Ultra Cruise naast zijn huidige bestuurdersassistentiesysteem, Super Cruise, zal bestaan om de technologie toegankelijk te maken voor klanten op alle prijsniveaus.

Het meer geavanceerde Ultra Cruise zal worden voorbehouden aan premium auto’s zoals Cadillac, terwijl Super Cruise – beperkt tot handsfree rijden op de snelweg – beschikbaar zal zijn op meer mainstream auto’s zoals Chevrolet.

Wanneer Ultra Cruise in 2023 wordt gelanceerd, zal het systeem meer dan 2 miljoen mijl aan wegen afleggen in de VS en Canada – tien keer zoveel als Super Cruise vandaag al doet. Uiteindelijk zal het 3,4 miljoen mijl afleggen. Dat is 54.7 kilometer.

Hoe het werkt

Ultra Cruise, dat GM zelf ontwikkelde, werkt door een combinatie van camera’s, radars en LiDAR, waardoor een 360-graden, driedimensionaal beeld van de omgeving van het voertuig wordt verkregen.

Het systeem kan voortdurend kenmerken, functies en diensten toevoegen via software-updates die via de ether worden verspreid. Zo gaat Ultra Cruise verder dan Super Cruise met nieuwe functies voor automatisch rijden die navigatieroutes kunnen volgen.

Zo zegt GM dat bestuurders hun woon-werkverkeer kunnen instellen en de auto dan automatisch kan navigeren van de oprit naar de parkeergarage van het werk. Dat betekent dat hij kan omgaan met stopborden, verkeerslichten, linker- en rechterbochten, op- en afritten van snelwegen – zo’n 95 procent van de rijscenario’s, volgens GM.

De grenzen van het systeem

Zolang de bestuurder betrokken blijft, kan hij zelfs een roadtrip door het hele land aan.

Toch zijn er nog een aantal grenzen. Opvallende constructies of verwarrende rotondes, bijvoorbeeld, zitten niet in het herkenningssysteem.

In die gevallen activeert de auto een “niet-urgente escalatie” – dat wil zeggen dat een lampje op het stuur de bestuurder waarschuwt dat hij even de controle moet overnemen. Daarna schakelt het systeem weer in, zegt Jason Ditman, hoofdingenieur van Ultra Cruise.

Aanraaksensoren in het stuurwiel melden de auto dat de bestuurder de controle heeft teruggekregen. Als de bestuurder niet reageert, zal de auto een dringender waarschuwing geven – de lichtbalk zal rood knipperen – en uiteindelijk veilig tot stilstand komen indien nodig.

GM zegt niet welke voertuigen Ultra Cruise zullen krijgen, maar het is veilig om te verwachten dat Cadillac-modellen de eerste zullen zijn. Het bedrijf zegt ook niet hoeveel het zal kosten, maar het ziet ernaar uit dat het zal worden aangeboden als een maandelijks abonnement. (mah)

Meer