Teslabaas Elon Musk prees recent China op vlak van de bescherming van persoonsgegevens. Ook vleide hij zijn directe concurrenten ginds. Zijn uitlatingen zijn bedoeld om het imago van zijn bedrijf in China, dat er niet erg goed voor staat, te verbeteren.
Elon Musk was virtueel aanwezig op de World Internet Conference, ook bekend als de Wuzhen Summit, een jaarlijks internationaal evenement georganiseerd door Chinese overheidsinstanties om wereldwijd internetbeleid en -kwesties te bespreken.
De miljardair verscheen voor een vooraf opgenomen vraag- en antwoordsessie waarin hij veel lof had voor het gastland van het evenement: “Mijn eerlijke observatie is dat China veel middelen en moeite steekt in het toepassen van de nieuwste digitale technologieën in verschillende industrieën, waaronder de auto-industrie, waardoor China een wereldleider in digitalisering wordt.”
De mooie rode auto’s
De Teslabaas stond stil bij de kwestie van persoonsgegevens en benadrukte dat zijn bedrijf een schone lei heeft: “Bij Tesla zijn we blij dat er een aantal wetten en regels zijn uitgevaardigd om het gegevensbeheer te versterken. Tesla heeft in China een datacentrum opgezet om alle gegevens te lokaliseren die door onze activiteiten hier worden gegenereerd, waaronder de productie, verkoop, service en het oplaad-proces. Alle persoonlijk identificeerbare informatie wordt in China opgeslagen zonder naar het buitenland te worden overgebracht. Slechts in zeer zeldzame gevallen, bijvoorbeeld voor overzeese bestellingen van reserveonderdelen, worden de gegevens goedgekeurd voor internationale doorgifte”.
Het is niet de eerste keer dat Musk China prijst: twee weken eerder sprak hij ook op het World New Energy Vehicle Congress, waar hij verzekerde dat Chinese fabrikanten van elektrische auto’s “de meest competitieve ter wereld” waren. Hij zei ook dat Tesla zal blijven investeren in China.
Een bekrast imago
Het is niet alleen uit respect voor de concurrentie dat Musk de rode draak vleit. Namens Tesla probeert hij zijn imago te verbeteren in een land dat zwaar investeert in elektrische auto’s. En dat mogelijk zijn toekomstige grootste concurrenten herbergt.
Bovendien blijft China een enorme markt, waar patriottische consumptie nog springlevend is. Op dit moment verkopen Tesla’s goed, maar het is een veilige gok dat de Chinezen op een dag massaal binnenlandse auto’s zullen kopen. Tesla is in de Chinese pers nogal hard veroordeeld, en het leger heeft besloten het gebruik van Tesla-voertuigen door zijn personeel te beperken, in naam van de nationale veiligheid. Dit brengt ons terug bij de gegevenskwestie, al kan dit ook worden gezien als een reflexief wantrouwen tegenover een onderneming van Amerikaanse origine.
(lb/NS)
Lees ook: