Nadat de luchtvaart door de uitbraak van de coronapandemie in een zware crisis was terecht gekomen, dreigt de sector nu met een aantal nieuwe uitdagingen te worden geconfronteerd. Dat zegt Bhanu Choudhrie, topman van de Alpha Aviation Group, uitbater van vliegscholen in de Verenigde Arabische Emiraten en de Filipijnen.
Hij waarschuwt daarbij vooral voor een dreigend gebrek aan beschikbare piloten.
Nieuwe trends
“Na de uitbraak van de coronapandemie hebben vele piloten hun baan verloren”, merkt Bhanu Choudhrie op. “Anderen besloten met pensioen te gaan. Op die manier hebben duizenden piloten de voorbije maanden het beroep verlaten. Nu de luchtvaart opnieuw tekenen van herstel vertoont, dreigt er daardoor echter een zwaar tekort aan personeel om de vliegtuigen te besturen.”
Het probleem wordt volgens Choudhrie nog verergerd door een aantal andere trends in de luchtvaart. “Maatschappijen kiezen vaker voor moderne narrow-body vliegtuigen die nu ook op reizen naar verre bestemmingen kunnen worden ingezet”, verduidelijkt hij.
“Deze nieuwe generatie narrow-body toestellen – zoals de Airbus A321 XLR – zullen meer piloten nodig hebben dan hun voorgangers. Dit zal het tekort aan piloten nog verder doen oplopen.”
Choudhrie merkt daarbij op dat Alpha Aviation zelf al geregeld door vliegtuigmaatschappijen is benaderd met de vraag piloten te willen afleveren tegen het ogenblik dat de nieuwe vliegtuigen worden afgeleverd.
Daarbij moet er ook rekening mee worden gehouden dat piloten opnieuw in opleiding moeten wanneer blijkt dat ze gedurende een periode van zes maanden niet meer hebben gevlogen.
Werkzekerheid
“Vele luchtvaartmaatschappijen proberen op agressieve wijze piloten, cabinemedewerkers en grondpersoneel opnieuw in dienst te nemen, maar dat is vaak geen eenvoudig proces gebleken en sommige vacatures blijven open staan”, voert het persbureau Reuters aan.
“Carrières in de sector zijn ook minder aantrekkelijk geworden. De werkzekerheid ligt immers gevoelig lager dan in het verleden.”
“Het duurt tussen de achttien en vierentwintig maanden om een piloot op te leiden”, benadrukt Choudhrie. “Dit betekent dat luchtvaartmaatschappijen bij de uitbreiding van hun vloot ook tijdig aan de rekrutering van nieuwe piloten moeten beginnen.”
Choudhrie merkt daarbij op dat de bezettingsratio van een vliegtuig zoals de A321 XLR kan oplopen tot achttien piloten per toestel. In het verleden werd gewerkt met tien tot twaalf piloten per vliegtuig.
Volgens ramingen van vliegtuigbouwer Boeing zal de wereld de volgende twee decennia meer dan 600.000 nieuwe piloten nodig zal hebben. Tijdens diezelfde periode zouden vliegtuigmaatschappijen 43.600 nieuwe toestellen in gebruik nemen.
(jvdh)