Het Europese luchtvaartverkeer kan de volgende twee decennia rekenen op een passagiersaangroei van gemiddeld 3,1 procent per jaar. Naarmate de Europese economie zich van de coronacrisis herstelt, zal ook de vraag naar vliegtuigen opnieuw stijgen. Dat heeft Darren Hulst, vice-president commerciële marketing bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing, gezegd. Europa wordt daarmee volgens Boeing een belangrijke factor in de heropleving van de internationale luchtvaart.
Hulst berekende dat op korte termijn in Europa zevenhonderd vliegtuigen vervangen zullen moeten worden om de vergrijzende vloot in de regio te verjongen.
Boeing is van mening dat ongeveer 90 procent van de huidige Europese vloot in de volgende twee decennia zal worden vervangen, want een groot deel van de toestellen zal volgens de vliegtuigbouwer niet langer voldoen aan de eisen die in de toekomst zullen worden gesteld.
Vervanging
Boeing raamt dat in Europa de volgende twee decennia ongeveer 8.700 nieuwe vliegtuigen nodig zullen zijn. “Meer dan de helft van de vliegtuigen die zullen worden afgeleverd, zullen worden ingezet om afgeschreven oudere toestellen te vervangen”, voert Darren Hulst aan.
“Daardoor zal Europa voor de vliegtuigsector de volgende periode ook de meest stabiele afnemer blijven. Daarnaast zal tussen 40 procent en 45 procent van de aankopen worden gebruikt om de groei van de maatschappijen te ondersteunen.”
“Dat betekent dat de Europese vloot over twintig jaar nog slechts voor 10 procent zal bestaan uit vliegtuigen die ook vandaag al operationeel zijn. Daarmee kent Europa een groter vervangingstempo dan de rest van de wereld, waar dat cijfer tot ongeveer 20 procent zou oplopen.”
“De coronacrisis zal er daarbij voor zorgen dat maatschappijen sneller tot een verjonging van hun vloot zullen overgaan. Door de aankoop van efficiëntere toestellen kunnen ze immers hun kosten verlagen. Daarnaast is er ook het streven naar duurzaamheid dat maatschappijen zal aanzetten sommige types vliegtuigen versneld af te schrijven.”
Budgetvliegers
Ongeveer 80 procent van de nieuwe toestellen in de Europese vloot zullen volgens Boeing narrow-body vliegtuigen zijn. “Dat heeft vooral te maken met de sterke aanwezigheid van de budgetvliegers en een groot aanbod aan vluchten tussen Europese steden, waarvoor relatief kleine toestellen kunnen worden ingezet”, voorspelt Hulst.
Boeing verwacht dat Europa de volgende twintig jaar ongeveer 1.500 wide-body vliegtuigen zal kopen. Een gedeelte van die vloot zal specifiek voor het vrachtvervoer worden ingezet.
Hulst merkt nog op dat Europa de volgende periode een belangrijke pijler in de heropleving van de internationale luchtvaart zal worden. “Het Europese bruto binnenlandse product zal zich snel weer herstellen tot een niveau dat voor de uitbraak van de coronacrisis werd opgetekend”, meent hij.
“Vele Europese gezinnen hebben door de lockdowns en andere beperkingen tijdens de pandemie bovendien aanzienlijke financiële reserves opgebouwd, die onder meer in de toekomst aan vliegtuigreizen kunnen worden besteed. Daarnaast kan worden vastgesteld dat ook het Europees consumentenvertrouwen zich op een hoog niveau bevindt.”
(bzg)