De Amerikaanse president Joe Biden wil dat tegen 2030 veertig tot vijftig procent van alle nieuwe verkochte wagens in de Verenigde Staten elektrisch is. Dat zeggen hoge ambtenaren van de regering naar aanleiding van een uitvoeringsbesluit dat de president donderdag zal tekenen.
Biden wil dat minstens 40 procent van de nieuwe wagens in 2030 elektrisch is
Waarom is dit belangrijk?
Volgens het klimaatakkoord van Parijs, waar de Verenigde Staten onder Biden opnieuw tot zijn toegetreden, moeten we met z'n allen tegen 2030 maar liefst 40 procent minder CO2 uitstoten. In 2050, of kort daarna, moet de CO2-uitstoot compleet afgebouwd zijn om de opwarming van de aarde te beperken. De vergroening van de wagenparken speelt daarbij een belangrijke rol.De president zal naar verwachting een nieuw nationaal streefcijfer vaststellen voor de overstap op elektrische voertuigen. Volgens de betrokken ambtenaren wil Biden dat tegen 2030 veertig tot vijftig procent van alle nieuwe verkochte wagens elektrisch is. Hij kan voor die doelstelling rekenen op de steun van onder meer General Motors, Ford Motor en Stellantis.
Koolstofneutraal tegen 2050
Hoewel de president een uitvoeringsbesluit zal ondertekenen, is de verkoopdoelstelling niet verplicht. In plaats daarvan moedigt het document de Amerikaanse auto-industrie en de overheid aan om de adaptie van elektrische voertuigen te bevorderen. Dat past binnen de doelstelling van Biden om de Verenigde Staten koolstofneutraal te maken tegen 2050.
“De regering Biden zal naar verwachting ook voorstellen aankondigen voor federale brandstofverbruiks- en emissienormen tot en met modeljaar 2026, die voortbouwen op de strengere Californische voorschriften”, zeiden de ambtenaren in een reactie aan CNBC.
Hoewel autoproducenten steeds meer voorstander zijn van elektrische voertuigen, zijn ze gemengd over de normen voor brandstofverbruik op korte termijn, omdat ze proberen winst te halen uit traditionele voertuigen om elektrische modellen te financieren. Elektrische voertuigen zijn van oudsher onrendabel of gaan gepaard met lagere winstmarges.
Het is onduidelijk hoeveel autofabrikanten de brandstofnormen van Biden zullen steunen. Automakers als Ford, Honda Motor en Volkswagen hebben eerder ingestemd met de strengere Californische normen, waartegen de Trump-administratie zich fel verzette.
Verschillende doelstellingen bij de autoproducenten
Sommige kleinere merken, zoals Volvo, zijn van plan om tegen 2030 uitsluitend elektrische wagens te produceren. terwijl Stellantis en Ford doelstellingen hebben aangekondigd die in de lijn liggen met het plan van Biden (minstens 40 procent elektrische wagens verkopen tegen 2030). GM maakte eerder dit jaar de ambitie bekend om tegen 2035 uitsluitend elektrische en brandstofcelvoertuigen te verkopen.
“Vandaag kondigen Ford, GM en Stellantis hun gezamenlijke ambitie aan om ervoor te zorgen dat tegen 2030 veertig tot vijftig procent van alle verkochte wagens in de Verenigde Staten elektrisch is. We willen de natie op die manier dichter bij een emissieloze toekomst brengen”, staat er te lezen in een gemeenschappelijk persbericht van de autoproducenten. “We kijken ernaar uit om samen te werken met de regering-Biden, het Congres en de staats- en lokale overheden om een beleid in te voeren dat deze ambitieuze doelstellingen mogelijk zal maken.”
Vraag is of die partijen er zullen in slagen om dat alles realiseren. Een eerder doel van de regering-Obama om 1 miljoen elektrische voertuigen te verkopen tijdens de periode 2012-2015 bleef ver achter op de verwachtingen. In januari 2016 meldde Reuters dat de autoproducenten ongeveer 400.000 elektrische wagens hadden verkocht.
(lb)
Lees ook: