Worden online games het nieuwe doelwit van Chinese regelgevers? Er zijn voldoende redenen om dat te geloven. Beleggers worden bang.
China is zijn technologische paradepaardjes aan het opruimen. De onlinespelsector zal waarschijnlijk het volgende slachtoffer van de regelgevers worden. Dat is althans wat een artikel gepubliceerd door het staatsbedrijf Economic Information Daily, dat gelieerd is aan het door de staat gecontroleerde persbureau Xinhua, doet vermoeden.
In het stuk worden online games beschreven als “geestelijke opium” en “elektronische drugs”. Het blad waarschuwt in het bijzonder voor de schade die zij veroorzaken bij jongeren, waar verslaving aan deze spelletjes naar verluidt “wijdverbreid” is. Volgens de krant was in 2020 meer dan de helft van de Chinese kinderen bijziend en hadden online games een negatieve invloed op hun opvoeding.
“Geen enkele industrie, geen enkele sport, mag zich ontwikkelen op een manier die een hele generatie vernietigt,” aldus de krant.
Historische daling voor Tencent
Na de publicatie van dit artikel trokken veel beleggers de conclusie dat de Chinese toezichthouders de gamesector in het vizier hebben genomen. Technologiegigant Tencent, een bedrijf dat zich toespitst op games en sociale media, zag zijn aandelenkoers in de vroege ochtendhandel in Hongkong met meer dan 10 procent dalen, waardoor bijna 60 miljard dollar van zijn marktkapitalisatie werd weggevaagd. Het was de grootste daling in tien jaar.
Het populairste spel van Tencent, “Honor of Kings”, werd ook verscheidene malen genoemd in het artikel van de Economic Information Daily. In het artikel stond dat sommige studenten het wel acht uur per dag speelden. Hetzelfde geldt voor NetEase, Tencent’s grootste rivaal in de gamesector. Het aandeel van het Chinese bedrijf verloor meer dan 15 procent.
Andere zwaargewichten in de gamesector, zoals XD Inc en GMGE Technology Group Ltd, moesten eveneens terrein prijsgeven.
Precedenten
Dit is niet de eerste keer dat Peking zich kritisch heeft geuit over de gamesector, meldde CNBC dinsdag. In 2018 hadden de autoriteiten de goedkeuringen voor nieuwe games bevroren wegens bezorgdheid over het effect van games op het gezichtsvermogen van jongeren. Voor onlinespellen is dus goedkeuring van de regelgevende instanties vereist.
Een jaar later voerde China regels die jongeren onder de 18 jaar verboden om tussen 22.00 uur en 8.00 uur ’s ochtends onlinespelletjes te spelen. Er geldt ook een tijdslimiet op hoe lang ze kunnen spelen.
Uit het artikel van dinsdag blijkt echter dat deze regels niet voldoende zijn. De krant citeert juridische deskundigen en professoren en meldt dat de huidige beperkingen geen gelijke tred houden met de ontwikkeling van de sector om jongerenverslaving te voorkomen, en dat er meer “dwingende middelen” moeten komen om de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de gamebedrijven te vergroten.
Dit is meer dan waarschijnlijk een voorbode van de komst van een reeks nieuwe regelgevende maatregelen voor de sector.
(NS, lb)
Lees ook: